XS4ALL nog altijd de beste alles-in-1 provider

XS4ALL nog altijd de beste alles-in-1 provider

Het 10.000 leden tellende gebruikerspanel van de Consumentenbond heeft XS4ALL wederom verkozen tot beste alles-in-1 provider van Nederland. Het inmiddels volledig geïntegreerde KPN-merk moet die eerste plek wel delen met DELTA Kabel in Zeeland. Beide providers scoren een 8.2.

Opvallend is dat de scores voor algemene tevredenheid van XS4ALL en DELTA juist bijzonder ver uit elkaar liggen. XS4ALL Glasvezel scoort daar met een 7.1 ver beneden de 8.8 van DELTA Kabel. Dat verschil wordt uiteindelijk door XS4ALL Glasvezel weer 'goedgemaakt' met hogere scores voor de klantenservice en kwaliteit van de tv-diensten.

Vier uit vijf voor KPN
KPN presteert volgens de leden van de Consumentenbond zelf ook zeer goed. De top vijf over het eerste kwartaal van dit jaar wordt verder volledig ingevuld door KPN-diensten, of (voormalige) submerken van de provider. KPN Glasvezel scoort op de tweede plek een 8.1, gevolgd door KPN DSL (8.0), XS4ALL DSL (7.8) en Telfort Glasvezel (7.7).

De minst goed scorende alles-in-1 provider is T-Mobile Glasvezel met een score van 6.9. Ziggo, Caiway en Solcon komen uit het Consumentenbond panel als middenmoters uit de bus met respectievelijke scores van 7.6 (Ziggo) en 7.4 (Caiway en Solcon).

Televisie-diensten scoren minst goed
Bij het beoordelen van de providers geven de panelleden ook scores voor de kwaliteit van de verschillende onderdelen van het alles-in-1 pakket. Opvallend is dat bij alle providers de kwaliteit van de tv-diensten onder de 8 wordt gewaardeerd, met T-Mobile Glasvezel (6.1) als negatieve uitschieter. Daarentegen scoren alle providers voor de kwaliteit van hun telefoniediensten ruim boven de 8, waarbij XS4ALL Glasvezel met een 8.9 die lijst ook aanvoert.

Panelleden beoordelen ook de ervaringen met de klantenservice van de providers. Op dat gebied scoort XS4ALL met een 8.5 ruim boven alle concurrenten en is het zelfs de enige provider die een score van 8 of meer krijgt. De klantenservice van Telfort DSL scoort met een 6.8 het minst goed.

Televisiesignaal het vaakst verstoord
Een ander belangrijk argument voor consumenten als het gaat over de mate van tevredenheid zijn eventuele verstoringen, zoals uitvallende internetverbindingen en onderbroken tv-signalen.
Bij vijf providers geeft minimaal 90 procent van de klanten aan dat ze geen last hebben van storingen bij de internetverbinding; DELTA Kabel, XS4ALL Glasvezel, KPN Glasvezel, Telfort Glasvezel en Caiway Glasvezel. Bij de telefoniediensten ligt die betrouwbaarheid voor alle providers ruim boven de 90%.

Ook op het gebied van storingen scoren de televisiediensten het minst goed. Mede testwinnaar DELTA Kabel scoort, net als Ziggo Kabel en Tele2 DSL een storingsvrije betrouwbaarheid van 84 procent. Alleen Caiway Glasvezel (83%), T-Mobile Glasvezel (77%) en Solcon Glasvezel (74%) scoren hier lager. De scores van de andere vijf providers liggen overigens niet heel ver boven die van DELTA Kabel. Die variëren van 88 procent (KPN Glasvezel en KPN DSL), via 87 procent (XS4ALL Glasvezel) tot 86 procent voor XS4ALL DSL, Telfort Glasvezel en Telfort DSL.

Hieronder een compleet overzicht van alle providers en de scores van het consumentenpanel.

Consumentenbond

Providers die niet in de lijst voorkomen hebben vanuit het gebruikerspanel van de Consumentenbond te weinig beoordelingen gekregen om er een betrouwbare score aan te kunnen koppelen.