Voor het eerst zijn er in Nederland meer huishoudens met een glasvezelabonnement dan met een abonnement via de coaxkabel van Ziggo. Dat blijkt uit recente cijfers van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
In het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland 3,27 miljoen glasvezelabonnees, tegenover 3,16 miljoen kabelabonnees. Een historisch kantelpunt in de vaste internetmarkt.
De groei van glasvezel zet al jaren stevig door, mede dankzij de landelijke uitrol van nieuwe netwerken. Waar kabel een tijdlang dominant was, zien we nu dat steeds meer consumenten overstappen naar glasvezel vanwege de hogere snelheden, stabiele verbindingen en betere uploadsnelheden. De cijfers laten bovendien zien dat glasvezel sneller groeit dan dat het aantal kabelabonnementen afneemt, wat erop duidt dat ook het totaal aantal vaste internetverbindingen toeneemt.
Markt blijft in beweging
KPN en Ziggo blijven de grootste spelers in de markt voor vast internet, beide met een marktaandeel tussen de 35 en 40 procent.
Het aantal internetaansluitingen via het netwerk van Ziggo daalt al meerdere jaren op rij. Ook het gebruik van VDSL via de koperlijn neemt gestaag af. Dat is logisch, want in steeds meer gebieden waar KPN glasvezel aanlegt, wordt de koperlijn na verloop van tijd uitgeschakeld.
Daarnaast verdwijnt ook de vaste telefoon langzaam uit beeld. Volgens de ACM zijn er nog 3,9 miljoen vaste telefoonaansluitingen in Nederland. Dat betekent dat minder dan de helft van de huishoudens nog gebruikmaakt van een vaste lijn. Mobiel bellen heeft de rol van de vaste telefoon grotendeels overgenomen.
Benieuwd wat er aan glasvezel of kabel beschikbaar is op jouw adres? Doe de postcodecheck en je weet het: