Opnieuw minder tv-abonnees, alleen glasvezel groeit

Opnieuw minder tv-abonnees, alleen glasvezel groeit

Het aantal Nederlanders met een tv-abonnement blijft dalen. In het eerste kwartaal van 2025 verdwenen er opnieuw 43.000 aansluitingen, waardoor het totaal eind maart uitkwam op 6,51 miljoen. Op jaarbasis is dat een daling van 2,1%. Opvallend is dat alleen glasvezel nog tv-klanten wint. Andere technieken zoals kabel of DSL verliezen terrein blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Glasvezel wint terrein, traditionele tv verliest
De overstap naar glasvezel zet door. Niet alleen vanwege sneller internet, maar ook omdat steeds meer tv-kijkers kiezen voor een glasvezelaansluiting. Kabel en andere technieken leveren juist klanten in. In totaal bleef de omzet voor providers in het eerste kwartaal van 2025 op peil, vooral door jaarlijkse prijsverhogingen en upgrades naar duurdere tv-pakketten. Canal+, die onder andere voor provider Online en Freedom het tv-abonnement verzorgt, en Ziggo zagen hun omzet krimpen. KPN, DELTA en Odido wisten daarentegen hun tv-inkomsten juist te laten groeien.

Marktverhoudingen verschuiven langzaam
Ziggo blijft voorlopig de grootste speler op de Nederlandse tv-markt. Toch weten concurrenten langzaam terrein te winnen. KPN zag namelijk zijn marktaandeel stijgen naar 34,6%. Odido groeit gestaag en staat nu stevig op plek drie, met 7,2% marktaandeel.
DELTA groeit mee en komt uit op een marktaandeel van 6,5%.

Overweeg je ook over te stappen naar tv via glasvezel?
Met glasvezel geniet je van haarscherpe beeldkwaliteit en stabiele verbindingen. Vergelijk de beste tv-abonnementen via glasvezel op jouw adres en stap slim over met extra voordeel: