Zoals elk jaar passen veel internetproviders op 1 juli hun tarieven aan. Dat betekent voor miljoenen Nederlandse huishoudens meer betalen voor hetzelfde abonnement. Zo verhogen Ziggo en KPN de prijzen met 3,3%, bij DELTA ging het eerder om 3,5% en ook Online past de maandbedragen aan op basis van inflatie.
De prijsverhogingen zijn het gevolg van inflatiecorrecties op basis van het CBS-consumentenprijsindexcijfer (CPI) over het jaar 2024. Hoewel deze indexatie wettelijk is toegestaan en in de algemene voorwaarden van de meeste providers staat vermeld, voelen veel consumenten de stijging wel degelijk in hun portemonnee.
Wat betekent dit voor jouw maandlasten?
Hieronder enkele voorbeelden van de prijsverhogingen:
Provider | Verhoging | Opmerking |
---|---|---|
Ziggo | +3,3% | Max. €3,19 p/m, niet op nieuwe abonnementen |
KPN | +3,3% | Tussen €1,40 en €2,64 p/m extra, afhankelijk van pakket |
DELTA | +3,5% | Kabel-abonnementen tot €2,50 duurder, snelheid omhoog |
Online | +€1,50 | Vaste verhoging op alle internetabonnementen |
Waarom verhogen de providers de prijzen?
Bijna alle providers verhogen jaarlijks hun tarieven op basis van de consumentenprijsindex van het CBS. Deze indexatie compenseert de stijgende kosten voor:
- Energie en netwerkonderhoud
- Salarissen en dienstverlening
- Kosten voor het inkopen van tv-zenders en infrastructuur
Kan ik opzeggen vanwege de prijsverhoging?
In veel gevallen: nee, helaas. De meeste providers hebben in hun algemene voorwaarden opgenomen dat ze jaarlijks de tarieven van hun internetabonnementen mogen verhogen met het inflatiepercentage van het CBS. Dit heet een inflatiecorrectie, en daarvoor heb je geen wettelijk opzegrecht, ook niet als je nog vastzit aan één- of tweejarig contract.
Alleen bij prijsverhogingen boven het afgesproken indexeringspercentage kan er sprake zijn van een opzegmogelijkheid, maar dat is nu niet het geval.
Uiteraard kun je wel gewoon opzeggen of overstappen wanneer je contractvrij bent na je vaste contractperiode van één of twee jaar. Ook dan krijg je de prijsverhogingen namelijk gewoon doorberekend en betaal je ook nog eens het normale tarief, zonder kortingen.
Wat kan ik dan wel doen?
Hoewel je misschien niet kosteloos kunt opzeggen, zijn er nog voldoende slimme opties om toch te besparen of te profiteren van een betere deal:
1. Check of je contract afloopt
- Veel mensen zitten ongemerkt al meer dan 12 maanden bij hun provider.
- Is je contract verlopen? Dan kun je boetevrij overstappen en profiteren van nieuwe klantkortingen tot soms wel 16 maanden lang.
2. Doe een postcodecheck
- Nieuwe aanbiedingen kunnen cashbacks tot 235,00 euro opleveren.
- Bij een overstap krijg je naast de cashback ook vaak korting in de eerste maanden van je contract.
3. Vergelijk je huidige pakket
- Soms betaal je echt onnodig veel voor snelheid, diensten of zenderpakketten die je niet gebruikt.
- Heb je echt 1.000 Mb nodig of red je het prima met 200 Mb?
Prijsverhoging zijn helaas onvermijdelijk geworden, maar dat betekent niet dat je hoeft te blijven zitten waar je zit. Controleer je contract, vergelijk nieuwe aanbiedingen en stap over als dat financieel aantrekkelijk is. Het levert eigenlijk altijd lagere maandlasten en een cashback op wanneer je via ons overstapt.
Doe nu de postcodecheck en ontdek hoeveel jij kunt besparen op je nieuwe internetabonnement.