Miljoenen huishoudens contractvrij door prijsverhogingen

Miljoenen huishoudens contractvrij door prijsverhogingen

Wegens diverse tariefsverhogingen bij providers KPN, Telfort, XS4ALL, Online en Ziggo zijn ruim 5.000.000 Nederlandse huishoudens nu contractvrij met hun internet, bellen en tv abonnement. Opvallend is dat klanten die willen overstappen zelf op moeten zeggen en geen gebruik kunnen maken van de overstapservice.

Waar bij zorgverzekeringen en energie december geldt als overstapmoment, lijkt juni dit te worden voor internet, bellen en tv. Afgelopen jaren voerden namelijk alle grotere providers zoals Ziggo, KPN en haar dochters Telfort en XS4ALL prijsverhogingen door per juli. Hierdoor komen nu jaarlijks miljoenen huishoudens contractvrij. Vorig jaar zag Breedbandwinkel.nl in mei en juni een forse toename in het aantal overstappers vanaf providers die hun prijzen ophoogden.

Hoe klein de wijzigingen soms ook zijn in bijvoorbeeld het beltarief; klanten die worden geconfronteerd met een tariefsverhoging kunnen het abonnement beëindigen en overstappen naar een andere provider. Ook wanneer de eerste contractperiode (doorgaans 1 of 2 jaar) nog niet is afgelopen. Indien niet wordt opgezegd gaat men automatisch akkoord met de tariefsverhogingen.
Lees hier alle details over de prijsverhogingen.

Problemen met overstapservice
Wanneer klanten overstappen naar een andere provider wordt normaal gesproken gebruikgemaakt van de overstapservice. Hierbij zegt de nieuwe provider het oude abonnement voor de klant op wanneer het nieuwe abonnement wordt geactiveerd.
Bij klanten die nu contractvrij zijn door de aangekondigde prijswijzigingen blijkt dit in de praktijk echter administratieve problemen op te leveren. Klanten die gebruikmaken van de overstapservice worden vaak ten onrechte geconfronteerd met een afkoopsom voor de rest van het contract. Breedbandwinkel.nl adviseert deze klanten dan ook het oude abonnement zelf op te zeggen om administratieve rompslomp te voorkomen.

Prijsverhogingen Ziggo
Klanten met een Ziggo Start pakket met een snelheid van 40Mb krijgen te maken met de kleinste verhoging. Deze tarieven gaan met maximaal 1,55 euro per maand omhoog. De Complete en Max pakketten met snelheden van respectievelijk 150 en 300Mb gaan met maximaal 2,55 euro per maand omhoog.
Lees hier alles over de Ziggo prijsverhogingen.

Prijs- en snelheidsverhogingen KPN
KPN klanten met een Instap abonnement ontvangen dubbele snelheid indien mogelijk. Het tarief gaat hierdoor met 4 euro per maand omhoog. Klanten met een Internet Standaard of Alles-in-1 Premium abonnement ontvangen alleen een hogere snelheid, zonder meerprijs.
Samen met dochter Telfort verhoogt KPN haar beltarieven naar een tarief van 12 cent per minuut met een starttarief van 12 cent.
Lees hier alles over de KPN prijs- en snelheidsverhogingen.

Prijs- en snelheidsverhogingen XS4ALL
Ook KPN-dochter XS4ALL verhoogt haar snelheden voor de Compact, Smart en Plus abonnementen. Tevens voert de provider een tariefsverhoging door op deze pakketten die op kan lopen tot maar liefst 5 euro per maand.
Lees hier alles over de XS4ALL prijs- en snelheidsverhogingen.

Prijsverhogingen Telfort
Bij Telfort klanten met een ADSL of VDSL abonnement besteld vóór 1 oktober 2016 gaan de abonnementstarieven met 1 of 2 euro per maand omhoog. Voor klanten met een Instap abonnement is dit 1 euro per maand. Klanten met een Standaard of Extra abonnement gaan 2 euro meer betalen per maand.
Ook verhoogt Telfort net als KPN het beltarief van 11 naar 12 cent per minuut met een starttarief van 12 cent.
Lees hier alles over de Telfort prijsverhogingen.

Prijsverhogingen Online
Provider Online voert haar prijsverhogingen iets eerder door, namelijk per 1 juni. De losse internetabonnementen gaan fors in prijs omhoog. Zo stijgt het 10Mb abonnement met 5,50 euro per maand en het 30Mb abonnement met 4,50 euro per maand.

Opzeggen en overstappen
Controleer voordat u overstapt altijd goed of deze tariefswijzigingen ook voor u gelden. Als het goed is heeft u hier van uw provider bericht over ontvangen. Is dat het geval, dan bent u vrij om over te stappen naar een andere provider.
Komt u er niet uit? Onze ervaren overstapspecialisten helpen u graag indien u nog vragen heeft. Wij zijn gratis telefonisch bereikbaar op 0800 - 0160.
Bekijk hier direct welke aanbiedingen op uw adres beschikbaar zijn en stap eenvoudig over:

Een ogenblik geduld a.u.b.