Miljoenen huishoudens contractvrij door prijsverhogingen

Miljoenen huishoudens contractvrij door prijsverhogingen

Wegens prijsverhogingen bij providers Ziggo, KPN, Telfort en XS4ALL zijn miljoenen huishoudens nu contractvrij met hun internet, tv en bellen abonnement. Deze huishoudens gaan tot 30 euro per jaar meer betalen. Opvallend is de forse toename in oriënterende consumenten en dat overstappers geen gebruik kunnen maken van de overstapservice.

Waar bij zorgverzekeringen en energie december geldt als overstapmoment, is mei en juni dit geworden voor internet, tv en bellen. Afgelopen jaren voerden namelijk alle grote providers zoals Ziggo, KPN en haar dochters Telfort en XS4ALL prijsverhogingen door per juni of juli.
Providers geven aan de prijzen te moeten verhogen wegens investeringen in het netwerk en tv-aanbod. Consumenten zien dit vooral terug in snelheidsverhogingen die de afgelopen jaren zijn doorgevoerd. De prijs per Mb is namelijk in vier jaar tijd gehalveerd.

Gevolg van de prijsverhogingen blijft dat jaarlijks miljoenen huishoudens contractvrij komen. Hoe klein de wijzigingen soms ook zijn in bijvoorbeeld het beltarief of het schrappen van een zender; klanten die hiermee worden geconfronteerd kunnen het abonnement beëindigen en overstappen naar een andere provider. Ook wanneer de eerste contractperiode (doorgaans 1 of 2 jaar) nog niet is afgelopen. Indien niet wordt opgezegd gaat men automatisch akkoord met de tariefsverhogingen.

Forse toename oriënterende consumenten
Voorgaande jaren zag onafhankelijke internet vergelijker Breedbandwinkel al een forse toename in het aantal overstappers vanaf providers die hun prijzen ophoogden. Dit jaar blijkt dit aantal nog groter, zo worden er nu 38% meer postcodechecks uitgevoerd door oriënterende bezoekers dan vorig jaar april en mei.
Prijsvechters als T-Mobile, Tele2 en Youfone profiteren deze maanden fors van alle overstappers. Provider T-Mobile heeft tevens bekendgemaakt dit jaar de tarieven in ieder geval niet op te hogen. Wel voerden zij in januari een inflatiecorrectie door van 1,7%. Ook providers NLE en Caiway voerden begin dit jaar al prijsverhogingen door van ongeveer 2,50 euro per maand.

Problemen met overstapservice
Wanneer klanten overstappen naar een andere provider wordt normaal gesproken gebruikgemaakt van de overstapservice. Hierbij zegt de nieuwe provider het oude abonnement voor de klant op wanneer het nieuwe abonnement wordt geactiveerd.
Bij klanten die nu contractvrij zijn door de aangekondigde prijswijzigingen blijkt dit in de praktijk echter administratieve problemen op te leveren. Klanten die gebruikmaken van de overstapservice worden vaak ten onrechte geconfronteerd met een afkoopsom voor de rest van het contract. Breedbandwinkel adviseert deze klanten dan ook het oude abonnement zelf op te zeggen om administratieve rompslomp te voorkomen.

Prijs- en snelheidsverhoging Ziggo
Ziggo voert prijsverhogingen door voor bijna al haar pakketten per 1 juli. Voor de meeste pakketten komt de prijsverhoging neer op 2,50 euro per maand. Ook wordt het bellen naar vaste en mobiele nummers duurder, dit stijgt van 0,12 euro naar 0,13 euro per gesprek en minuut. Vorige maand voerde Ziggo al een snelheidsverhoging door voor al haar klanten.

ZiggoHuidig tariefPer 1 juli 2019Prijsstijging
Alles-in-1 Start€49,50€52,00€2,50
Alles-in-1 Complete€64,50€67,00€2,50
Alles-in-1 Max€84,50€87,00€2,50
Internet & TV Start€48,50€51,00€2,50
Internet & TV Complete€63,50€66,00€2,50
Internet & TV Max€83,50€86,00€2,50
Internet Start€43,95€46,50€2,55
Internet Complete€54,00€56,95€2,95
Internet Max€62,50€64,50€2,00

Lees hier alles over de Ziggo prijsverhogingen.

Prijs- en snelheidsverhoging KPN
KPN verhoogt per 1 juni de tarieven van haar internet, tv en bellen abonnementen met 1,00 euro per maand. Oudere pakketten gaan tot 3,50 euro per maand omhoog. Alleen het Internet en TV 4K pakket krijgt een snelheidsverhoging en er vinden wat zenderwijzigingen plaats. Net als Telfort en XS4ALL hoogt KPN het bel- en starttarief op naar 0,14 euro per minuut en gesprek.

KPNHuidig tariefPer 1 juni 2019Prijsstijging
Internet€41,50€42,50€1,00
Internet en TV Basis€51,50€52,50€1,00
Internet en TV€61,50€62,50€1,00
Internet en TV 4K€71,50€72,50€1,00

Lees hier alles over de KPN prijs- en snelheidsverhogingen.

Prijsverhogingen XS4ALL
XS4ALL verhoogt per 4 juni haar tarieven met 2,50 euro per maand. Ook wijzigen de beltarieven naar 0,14 euro per minuut en gesprek en zijn er wat zenderwijzigingen.

XS4ALLHuidig tariefPer 4 juni 2019Prijsstijging
Internet Basic€38,50€41,00€2,50
Internet Compact€43,50€46,00€2,50
Internet Smart€48,50€51,00€2,50
Internet Plus€58,50€61,00€2,50
Internet Pro€66,00€68,50€2,50

Lees hier alles over de XS4ALL prijsverhogingen.

Prijsverhogingen Telfort
Per 1 juni verhoogt Telfort de tarieven van haar internetabonnementen met 2,50 euro per maand. Ook wijzigt het een en ander aan zenders. Net als KPN en XS4ALL hoogt Telfort het bel- en starttarief op naar 0,14 euro per minuut en gesprek. Telfort is per 1 mei gestopt met het aannemen van nieuwe klanten, tariefsverhogingen gelden echter wel voor bestaande klanten.

TelfortHuidig tariefPer 1 juni 2019Prijsstijging
Internet€35,00€37,50€2,50
Internet & Bellen€37,50€40,00€2,50
Internet en TV€42,50€45,00€2,50
Alles-in-1€45,00€47,50€2,50

Lees hier alles over de Telfort prijsverhogingen.

Opzeggen en overstappen
Controleer voordat u overstapt altijd goed of deze tariefswijzigingen ook voor u gelden. Als het goed is heeft u hier van uw provider bericht over ontvangen of ontvangt u dit nog. Is dat het geval, dan bent u vrij om over te stappen naar een andere provider.
Aangezien alle grote providers nu prijsverhogingen doorvoeren is de situatie voor iedereen verschillend. Bekijk met onze postcodecheck of samen met onze adviseurs of overstappen loont of dat u beter bij uw huidige provider kunt blijven. Graag adviseren wij u het best passende pakket op basis van uw wensen. Wij zijn gratis telefonisch bereikbaar op 0800 - 0160.


door 19.216 keer gelezen