Met het einde van het jaar in zicht is het tijd eens terug te kijken op de ontwikkelingen van de breedbandmarkt in 2012. In dit artikel vindt u een overzicht met de belangrijkste gebeurtenissen van het afgelopen jaar.
Opkomst glasvezel
2012 was het jaar waarin veel providers zijn ingehaakt op glasvezel. Naast telecomgigant KPN, alle lokale initiatieven en kleine glasvezelaanbieders die al op de glasvezelmarkt actief waren, kondigden dit jaar namelijk ook Telfort, Scarlet en Tele2 aan te gaan starten met glasvezel. Nu deze providers inmiddels zijn aangesloten, is de verwachting dat er komend jaar dan ook een flinke strijd om de glasvezel-klant zal losbarsten.
Provider Telfort neemt hier een speciale positie bij in. Moederbedrijf KPN maakte namelijk onlangs bekend de opgekochte glasvezelproviders Lijbrandt, XMS, Concepts, Edutel (o.a. OnsBrabantNet) en KickXL in 2013 onder te gaan brengen onder de merknaam Telfort.
Nu inmiddels ruim 18% van de Nederlandse huishoudens is aangesloten op het supersnelle glasvezelnetwerk wordt het voor providers steeds interessanter haar producten ook via glasvezel aan te gaan bieden. De consument staat er inmiddels ook voor open, zo groeide het aantal glasvezelaansluitingen afgelopen jaar het hardst ten opzichte van ADSL- en kabelaansluitingen.
Het tweede scherm
Nu Interactieve TV een flinke opmars heeft gemaakt en smartphones en tablets gemeengoed zijn geworden hebben de providers afgelopen jaar grootschalig 'het tweede scherm' benut. Zo introduceerden o.a. Telfort, Glashart (diverse glasvezelproviders), XS4ALL en Vodafone een app voor smartphones en tablets waarmee men binnenshuis live TV kan kijken en via social-media als Facebook en Twitter mee kan praten over de programma's.
Naast de providers zelf zijn ook een aantal betaalzenders als Eredivisie Live en
HBO gestart met een eigen app.
Strijd om het goedkoopste internet abonnement
Waar veel providers zich het afgelopen jaar juist richtten op het zo compleet mogelijk maken van alles-in-één pakketten, bleek niet dat iedere consument daar ook op zat te wachten. Nog steeds zo'n 32% van alle verkochte abonnementen betreft namelijk een los internet abonnement, zonder telefonie en digitale televisie. Door goedkope mobiele belminuten en het eenvoudig kunnen downloaden van TV-series en films blijkt dat niet iedereen behoefte heeft aan een compleet pakket.
Voornamelijk de drie prijsvechters beginnend met een 'T' (Telfort, Tele2, T-Mobile) sprongen hier opnieuw op in en kwamen met extra scherpe aanbiedingen.
Realistische snelheden
De verschillen in werkelijke snelheid tussen ADSL, VDSL, kabel en glasvezel zijn groot, maar voor de consument slecht inzichtelijk. Zo is bij ADSL en VDSL de afstand tot de wijkcentrale erg van belang voor de uiteindelijk haalbare snelheid. Helaas wijkt dit in de praktijk altijd flink af van de geadverteerde snelheid.
Een aantal providers hebben afgelopen jaar onderling afgesproken in 2013 realistische internetsnelheden te gaan vermelden i.p.v. theoretisch maximaal haalbare snelheden. Ook het vergelijk op Breedbandwinkel.nl zal hier op worden aangepast. Zo wordt het voor de consument een stuk duidelijker wat de uiteindelijk te verwachten snelheid van een bepaald abonnement zal worden. Hierbij worden resultaten uit de eigen snelheidstest samen met gegevens van providers en berekeningen over afstand tot de centrale meegenomen om tot een betrouwbaar resultaat te komen.
Breedbandwinkel.nl
Dit jaar bestond Breedbandwinkel.nl 9 jaar. Een erg belangrijk jaar waarin de vergelijkingssite is uitgegroeid tot marktleider in haar branche en als klap op de vuurpijl in november haar 150.000ste klant mocht verwelkomen. Er zijn ruim 4,1 miljoen unieke bezoekers geweest die samen bijna 10 miljoen pagina's hebben bekeken en 1,6 miljoen keer de postcodecheck hebben geraadpleegd.
Dit jaar was Telfort Alles-in-1 Basis met ruim 2.000 stuks het best verkochte abonnement. Dit pakket wordt qua verkoop op de voet gevolgd door Tele2 Internet en T-Mobile Snel Internet.
Wat betreft het breedbandnieuws is 'KPN introduceert 500 Mb glasvezel pakketten' het meest gelezen, gevolgd door 'Glashart introduceert iPad-app voor interactieve TV' en 'Telfort introduceert live TV-kijken op computer of tablet'.
Naast de vele exclusieve acties het afgelopen jaar in samenwerking met de providers heeft Breedbandwinkel.nl eind maart ook haar eigen korting geïntroduceerd. Klanten zijn nu altijd minimaal 10 euro goedkoper uit wanneer via Breedbandwinkel.nl wordt besteld.
Ook in 2013 -het jaar waarin Breedbandwinkel.nl haar 10 jarig bestaan viert- staat het team achter de website niet stil. Zo staan er een aantal forse verbeteringen op het programma voor onder andere de populaire snelheidstest, het vergelijk en het bestelproces. Daarnaast zorgen we uiteraard voor de beste acties op het gebied van internet, bellen en TV. Dit alles om het voor de klant nog makkelijker en vooral voordeliger te maken om via Breedbandwinkel.nl te vergelijken en te bestellen.