De Wifi oplossingen van T-Mobile, Ziggo en KPN

De Wifi oplossingen van T-Mobile, Ziggo en KPN

Vandaag kondigde T-Mobile haar eigen product aan voor het verbeteren het wifi-netwerk in huis: Wifi Plus. Klanten van de provider die thuis, bijvoorbeeld op zolder of in de tuin, geen goede draadloze internetverbinding hebben, kunnen hun wifi-netwerk nu uitbreiden met maximaal drie extra wifi-punten.

Daarmee volgt T-Mobile het voorbeeld van KPN en Ziggo die met respectievelijk SuperWifi en Smart Wifiboosters al enige tijd vergelijkbare oplossingen aanbieden. Anders dan de concurrentie heeft T-Mobile ervoor gekozen om Wifi Plus alleen in de vorm van een maandelijks abonnement aan te bieden.

Per wifi-punt betaalt u 2,50 euro per maand. Bestelt u drie wifi-punten (het maximum) dan bedragen de maandelijks abonnementskosten 7,50 euro per maand. Ter introductie biedt de provider klanten de optie om Wifi Plus een maand gratis uit te proberen. Wanneer u in die periode toch niet tevreden bent over de prestaties van de wifi-punten, dan kunnen ze kosteloos teruggestuurd worden. Na de eerste maand geldt een opzegtermijn van 30 dagen. Klanten hoeven dus geen (langlopend) contract af te sluiten voor Wifi Plus.

SuperWifi, Smart Wifibooster of Wifi Plus?
KPN introduceerde begin dit jaar SuperWifi. Tijdens de introductieperiode kregen nieuwe klanten de twee extra wifi-punten, ter waarde van 199,00 euro, tijdelijk gratis. Op dit moment geldt een korting van 50,00 euro op die aanschafprijs. KPN biedt klanten niet de optie om SuperWifi in de vorm van een maandabonnement af te nemen.

Die optie voor een maandabonnement hebben klanten van Ziggo wel, maar alleen wanneer ze kiezen voor een bekabelde wifibooster of de draadloze 'stopcontact' wifibooster set. Die kosten tijdelijk respectievelijk 59,00 en 99,00 euro of kunnen gehuurd worden voor respectievelijk 1,00 en 2,00 euro per maand. De nieuwe Smart Wifibooster set, van 149,95 euro, is alleen te koop.

Het zal echter geen toeval zijn dat Ziggo juist deze week, daags voordat T-Mobile de komst van Wifi Plus aankondigde, de Smart Wifiboosters presenteerde. Ter introductie kunnen nieuwe Ziggo-klanten die overstappende provider de Smart Wifiboosters gratis ontvangen. Die aanbieding komt voor particuliere klanten dan wel in plaats van de gebruikelijke drie of vijf maanden korting op de abonnementskosten. Zakelijke klanten profiteren wel van 'dubbel' voordeel.

Twee, drie of vier wifi-punten
Opvallend is dat elk van de drie providers kiest voor een andere samenstelling van de wifi-oplossing. Bij Wifi Plus van T-Mobile kan de klant kiezen voor één, twee of drie extra wifi-punten. KPN SuperWifi bestaat standaard uit een set van twee wifi-punten en de Ziggo Smart Wifiboosters oplossing wordt altijd geleverd met drie wifi-punten.

Voor kleinere woningen, of op locaties waar de wifi-problemen minder groot zijn, kan het installeren van één wifibooster al voldoende blijken te zijn. Daarvoor biedt Wifi Plus oplossing van T-Mobile de meest flexibele optie. Daarmee heeft u in ieder geval de keuze precies het aantal wifi-punten aan te schaffen (lees: huren) dat nodig is. Ziggo heeft overigens wel flexibelere alternatieven, met minder wifi-punten, in haar assortiment. De eerdergenoemde enkele wifibooster die bekabeld aangesloten wordt en de draadloze set met twee wifiboosters voor in het stopcontact.

Voor alle drie de oplossingen van de providers geldt dat de installatie van de wifi-punten eenvoudig zelf uitgevoerd kan worden. Bepaal de meest optimale locatie, steek het wifi-punt in een stopcontact en maak verbinding met het wifi-netwerk via de (WPS) installatieknop op het wifi-punt.

door 18.002 keer gelezen