Het staat buiten kijf dat de coronacrisis waar Nederland en de rest wereld al maanden mee kampen een grote invloed heeft op het dagelijkse (werk)leven. Het advies om zoveel mogelijk thuis te blijven en werken is, zo blijkt uit diverse onderzoeken, zowel goed als slecht nieuws voor tv- en internetproviders en aanbieders van streaming- en VOD-diensten.
We kunnen minimaal tot begin juni nog niet naar een terras of restaurant, en zoals de vlag er nu bij hangt kan dat vanaf juni voorlopig ook nog slechts in beperkte mate. Het al dan niet gedwongen moeten thuiszitten leidt tot veranderende mediaconsumptie. We kijken meer tv, ook lineair, zijn meer online en diensten als Netflix, Disney+, Amazon Prime en Videoland zien een toename van het aantal abonnees.
Meer lineaire tv, meer content streaming
Qua kijkgedrag meldde Netflix in de eerste weken van de coronacrisis dat in bepaalde landen 30 tot 50 procent meer content van de dienst gestreamd werd. In Nederland viel de stijging van het aantal films en series door gebruikers van Pathé Thuis op. In de laatste week van maart, toen de intelligente lockdown twee weken actief was, bedroeg die stijging tussen de 70 en 90 procent, zo meldde de dienst aan Telecompaper.
Eind maart bleek dat Nederlanders sinds de intelligente lockdown gemiddeld zo'n 10 procent meer lineaire tv kijkt. Daarvan profiteren met name de publieke omroepen. Het kijkgedrag van RTL en Talpa zenders bleef ongeveer gelijk. Tv-providers hebben met name op het hoogtepunt van de intelligente lockdown maatregelen door hun klanten tijdelijk toegang gegeven tot meer tv-zenders en -pakketten waar normaliter extra abonnementskosten aan verbonden zijn.
Coronacrisis slecht voor betaalde sportzenders
Daarentegen hebben betaalzenders zoals FOX Sports en Eurosport Player, door het gebrek aan (live) sport events en het stopzetten van alle grote voetbalcompetities, heel veel opzeggingen te verwerken gekregen. Na enkele weken startten sommige sporten wel met zogenoemde E-sports varianten, zoals racen en tennis, maar het is niet duidelijk in hoeverre die content mensen zal doen besluiten (weer) een abonnement op deze betaalzenders te nemen.
Daar ligt ook een addertje onder het gras voor de genoemde streaming- en VOD-diensten. De productie van nieuwe content ligt door de coronacrisis momenteel volledig stil. Als dat nog lang duurt dan kan het gebrek aan nieuwe, unieke, content ook negatieve gevolgen hebben voor de populariteit van de Netflixen van deze wereld. Daarbij moet natuurlijk wel aangetekend worden dat deze diensten over een zeer uitgebreid contentaanbod beschikken. Nieuwe abonnees kunnen dus nog wel een tijdje vooruit voordat ze 'alles' gezien hebben.
Terug naar het oude normaal?
Hoewel er nog geen harde cijfers beschikbaar zijn, aangezien de lockdown en beperkende maatregelen nog voortduren, ligt het wel in de lijn van de verwachting dat het kijkgedrag wanneer de crisis voorbij is, naar het oude niveau terugkeert. Daarnaast mag ook verwacht worden dat een aantal mensen die tijdens de crisisperiode een abonnement genomen hebben op een van de genoemde streaming- en VOD-diensten, die uiteindelijk weer zullen opzeggen.
Hetzelfde mag, in tegenovergestelde richting, verwacht worden voor de abonnees die tijdens de coronacrisis hun abonnement(en) op betaalzender(s) opgezegd hebben. Een deel van hen zal, wanneer sportwedstrijden weer plaats mogen vinden, als klant terugkeren.