De nieuwste Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) laat zien dat Nederland opnieuw een stap heeft gezet richting sneller internet. Voor het eerst heeft meer dan 15 procent van de Nederlandse huishoudens een vast internetabonnement met een snelheid van 1 Gigabit of hoger. Daarmee zet de trend richting glasvezel onverminderd door, terwijl traditionele verbindingen via koper en kabel verder afnemen.
Glasvezel groeit, koper verdwijnt
In het tweede kwartaal van 2025 werden er 180.000 nieuwe glasvezelverbindingen aangelegd. In totaal zijn er nu 8,6 miljoen aansluitingen, waarvan 3,36 miljoen huishoudens daadwerkelijk een glasvezelabonnement hebben afgesloten. Dat is een stijging van 2,8 procent ten opzichte van het vorige kwartaal.
Het aantal koperabonnementen daalde fors met 420.000 aansluitingen en komt uit op 1,55 miljoen. Ook het aantal kabelabonnementen nam licht af met 20.000 en staat nu op 3,14 miljoen. De overstap naar glasvezel verloopt dus gestaag, maar veel huishoudens met een oude koperlijn zeggen hun abonnement inmiddels op zonder direct een nieuwe vaste aansluiting af te sluiten. Mogelijk stappen sommige klanten over op hybride oplossingen zoals 5G-internet, al worden die nog niet in de ACM-cijfers vermeld.
Nederland sneller online dan ooit
Het aantal huishoudens met een internetsnelheid van 1 Gigabit of hoger ligt voor het eerst boven de 15 procent. Dat is de sterkste groei sinds begin vorig jaar. Tegelijkertijd neemt het aandeel abonnementen met een lagere snelheid af: 11,6 procent van de huishoudens heeft nog een verbinding onder de 100 Mb, terwijl ruim 72 procent in het middensegment (100 - 1.000 Mb) zit.
De verschuiving naar hogere snelheden laat zien dat consumenten steeds vaker kiezen voor de toekomstbestendige mogelijkheden van glasvezel. Hogere snelheden zijn vooral interessant voor gezinnen die tegelijk streamen, gamen of thuiswerken. Toepassingen die op koper of coax steeds meer tegen hun limiet aanlopen.
Tv en vaste telefonie dalen langzaam verder
Ook op de tv-markt blijft glasvezel het enige segment dat groeit. Het aantal tv-abonnementen via glasvezel steeg naar 2,15 miljoen (+1,5%), terwijl kabel en koper verder terrein verliezen. Televisie via de kabel blijft met 3,45 miljoen aansluitingen nog wel de grootste groep, maar daalt kwartaal op kwartaal.
De daling van vaste telefonie zet eveneens door. Het aantal vaste aansluitingen daalde met 1,9 procent naar 3,82 miljoen, en het aantal belminuten nam af met bijna 8 procent. Steeds meer huishoudens bellen uitsluitend via mobiele of internetdiensten.
Marktverhoudingen blijven stabiel
Op de markt voor vast internet blijven KPN en VodafoneZiggo de grootste spelers met elk 35 tot 40 procent marktaandeel. Odido volgt met 10 tot 15 procent, terwijl DELTA Fiber uitkomt op 5 tot 10 procent.
De cijfers bevestigen dat de Nederlandse breedbandmarkt zich in een overgangsfase bevindt: koper verdwijnt, kabel krimpt, en glasvezel groeit, zowel in dekking als in snelheid. Steeds meer huishoudens kiezen voor gigabit-internet, en die ontwikkeling lijkt voorlopig niet te stoppen.