Providers mengen zich in de strijd om voetbalrechten

Providers mengen zich in de strijd om voetbalrechten

In 2025 moeten de uitzendrechten voor het competitievoetbal in Nederland weer verlengd worden. Op dit moment zijn die in handen van ESPN. Ziggo had, na het verliezen van de Formule 1 rechten al aangegeven vol in te gaan zetten op het Nederlands voetbal. De andere providers (KPN, T-Mobile en DELTA), mengen zich nu ook in die strijd.

Voor tv-zenders en aanbieders van betaal-tv, zoals ESPN en Viaplay, is het mogen uitzenden van live voetbalwedstrijden een soort van heilige graal. Live competitievoetbal staat garant voor goede kijkcijfers en, in het geval van de betaalzenders, voor veel abonnees. De rechten voor het uitzenden van de Nederlandse competities voor betaald voetbal (de KPN Eredivisie en de Keuken Kampioen Divisie) zijn weliswaar een kostbaar goed, maar ook zeer gewild.

KPN, Ziggo, T-Mobile en DELTA
Op dit moment worden de Nederlandse voetbalrechten geëxploiteerd door de Eredivisie CV en een buitenlandse partij. ESPN en Fox hebben de rechten voor het uitzenden van alle live wedstrijden en samenvattingen. De publieke omroep (NOS) heeft alleen het recht op het uitzenden van samenvattingen.

De vier grote kabel- en glasvezelproviders Ziggo, KPN, T-Mobile en DELTA, gaan nu een poging doen om de uitzendrechten voor de Nederlandse betaald voetbalcompetities in handen te krijgen. Doel is, zo stellen de providers, om alle rechten weer in Nederlandse handen te laten landen. Dat zou, zo stellen de vier providers, de garantie bieden dat het betaalde Nederlandse voetbal voor iedereen toegankelijk blijft.

Eerst praten, dan eventueel een bod doen
In het voorstel van KPN, Ziggo, T-Mobile en DELTA wordt nog niet gesproken over geld. ESPN zou de uitzendrechten ook vanaf 2025 graag in eigen huis houden en heeft daar naar verluid rond de 1,7 miljard euro voor over. Dat betreft dan een meerjarige deal.

De vier providers willen, voordat ze besluiten of ze op de rechten gaan bieden, eerst in gesprek komen met het bestuur van de Eredivisie CV om te achterhalen of die te porren zijn voor een ‘Nederlandse aanbieding’. Onderdeel van het voorstel is wel de mededeling dat het de vier providers niet gaat om het verwerven van exclusieve uitzendrechten.

Verdere details en de hoogte van de bedragen worden in dit stadium dus nog niet naar buiten gebracht. “De telecompartijen handelen in overeenstemming met de toepasselijke mededingingsregels. De ACM is bij aanvang van het initiatief op de hoogte gebracht en zal waar nodig worden betrokken”, zo stellen de providers.

UPDATE (12 mei): Nadat de vier grote internet en tv providers enkele weken geleden bekendmaakten dat zij gezamenlijk een gooi willen doen naar het verwerven van de uitzendrechten voor het betaald voetbal in Nederland, is er nogal wat commotie ontstaan. Om wat meer duidelijkheid te geven, hebben de providers besloten hun aanbod iets meer toe te lichten, en dan met name over de hoogte van het bod.

Minimaal 180 miljoen per jaar
De vier providers geven aan dat, wanneer de Eredivisie CV op hun aanbod ingaat, dit betekent dat de achttien eredivisieclubs jaarlijks minimaal 180 miljoen euro netto overgemaakt zullen krijgen. Dat bedrag kan nog oplopen, zo hebben de providers berekend, tot meer dan 200 miljoen.

In de huidige opzet betalen de tv-aanbieders ook al ongeveer dit bedrag voor de zogenoemde distributierechten, maar dat geld gaat naar de exploitant van de rechten. Met het voorstel van de providers verdwijnt deze tussenlaag, waardoor er meer geld direct voor de clubs beschikbaar komt.