Glasvezel populair onder consumenten met DSL

Glasvezel populair onder consumenten met DSL

Uit een onderzoek van Telecompaper blijkt dat vooral consumenten met DSL-internet interesse hebben om komend jaar over te stappen naar glasvezelinternet. Bij consumenten met kabelinternet is het verlangen naar glasvezel een stuk kleiner.

Uit het onderzoek blijkt echter ook dat de overstap naar glasvezel voor bijna vier op de tien (38%) van de DSL-klanten die dat willen nu nog niet mogelijk is, simpelweg omdat op hun adres nog geen glasvezel beschikbaar is. Bij consumenten met kabelinternet geldt dit voor ongeveer een op de vijf klanten (21%).

Vergelijkbare trend bij KPN en Ziggo
Onder de klanten van DSL- en kabelaanbieders KPN en Ziggo is een vergelijkbare trend waargenomen. KPN biedt klanten in gebieden waar geen glasvezel beschikbaar is DSL aan. Van die klanten wil een derde (33%) liever overstappen op glasvezel. Bij Ziggo ligt dat percentage met bijna een kwart (23%) een stuk lager. Vergelijkbaar dus met de landelijke trend zoals uit het onderzoek van Telecompaper blijkt.

Overigens zal de wens om over te stappen op glasvezel voor DSL-klanten van KPN eerder verwezenlijkt worden dan die van Ziggo klanten. KPN is immers volop bezig met het ‘verglazen’ van haar netwerk. Ziggo klanten zullen voor glasvezel toch echt moeten overstappen naar een andere aanbieder. Daarbij moet wel aangetekend worden dat de kabelprovider bezig is met de uitrol van GigaNet waarmee downloadsnelheden van 1 Gb, vergelijkbaar met de snellere glasvezelabonnementen, mogelijk zijn.

DSL-klanten stappen sneller over
Consumenten met een DSL-abonnement zijn sneller geneigd over te stappen naar een andere provider, zo blijkt uit het onderzoek. Ruim vier op de tien (41%) geeft aan dat ze willen overstappen. Consumenten met een glasvezel- of kabelinternet zijn wat dat betreft een stuk loyaler aan hun provider. Van deze consumenten zegt respectievelijk 33 procent (glasvezel) en 31 procent (kabel) te willen overstappen naar een andere provider.

Mannen zijn bovendien eerder geneigd naar glasvezel over te stappen dan vrouwen. Uit het onderzoek blijkt dat 13 procent van de mannen van plan is binnen een jaar voor een glasvezelprovider te zullen kiezen. Daarnaast geeft ruim een kwart van de mannen (28%) aan dat ze wel willen overstappen naar glasvezel, maar dat dit niet mogelijk is omdat op hun locatie geen glasvezel beschikbaar is. Bij vrouwen liggen die percentages een stuk lager. Bijna een op de tien (8%) zegt binnen een jaar te willen overstappen en twee op de tien vrouwen (20%) geeft aan dat wel te willen, maar door het ontbreken van glasvezel op hun locatie niet te kunnen.

DSL snelheid en klanttevredenheid
Waarom DSL-klanten eerder en meer geneigd zijn over te stappen naar glasvezel internet laat zich raden. De meest voor de hand liggende reden is waarschijnlijk het feit dat DSL de traagste downloadsnelheden biedt. Waar klanten met kabel- of glasvezelinternet kunnen genieten van downloadsnelheden tot 1 Gb, moeten DSL-abonnees het doen met maximaal een vijfde daarvan; 200 Mb.

Het onderzoek meldt echter nog een mogelijke oorzaak voor de overstapdrang van DSL-klanten. Onder de DSL-aanbieders zijn veel meer zogenoemde prijsvechters actief. Zij bieden internetabonnementen aan tegen bijzonder lage abonnementskosten. Nu hoeft goedkoop natuurlijk niet altijd ook duurkoop te zijn, maar feit is wel dat die prijsvechters vaak minder goed scoren op klanttevredenheid. Dat zou voor klanten dan weer een reden kunnen zijn om toch over te stappen naar een andere provider.