Consument betaalt onnodig teveel voor internet

De Nederlandse consument betaalt maandelijks teveel voor internet en vaste telefonie. Veel consumenten weten dit, maar voor 2,4 miljoen huishoudens is de drempel te hoog om over te stappen. Dit blijkt uit onderzoek van Synovate, uitgevoerd in opdracht van Online.

Van de Nederlandse breedbandgebruikers weet 43% dat ze teveel betalen voor internet en telefonie. Desalniettemin blijft de consument bij de oorspronkelijke provider uit angst voor overstapproblemen. De vrees om over te stappen naar een andere provider wordt gevoed door de angst voor technische complicaties (37%). Daarnaast worden 'valse' loktarieven (40%) en de dubbele kosten (27%) als belangrijkste argumenten genoemd om niet over te stappen. Zonder overstapproblemen zegt een kwart wel te willen overstappen.

Volgens Marcel Schaareman, marketing manager van Online, is het triest om te moeten constateren dat de volwassen branche van internetproviders wordt gezien als louche tweedehands autoverkopers. 'Zeker in de huidige, financieel onzekere tijd heeft de consument behoefte aan duidelijkheid over de kosten voor internet en telefonie. Op dit moment zijn de prijzen niet transparant. Mensen betalen liever honderden euro's te veel per jaar dan dat ze de overstap maken', aldus Schaareman. Een derde van de breedbandgebruikers denkt gemiddeld 15,60 euro te kunnen besparen op internet. Driekwart betaalt meer dan 30 euro per maand voor breedbandinternet en telefonie, waarvan een significant deel klant is bij KPN en Het Net.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Synovate onder 1000 breedbandgebruikers in Nederland. Zij zijn (mede)beslissers van 18 jaar en ouder. De resultaten zijn gewogen op marktaandelen van provider, op leeftijd, geslacht en opleiding.

door Bron: Online, 95.602 keer gelezen