Ook Online komt met kabeltelevisie

De concurrentie op de kabel neemt serieuze vormen aan. De directie van internet- en telefonieaanbieder Online maakt haast met de introductie van kabeltelevisie. Ook wil het gaten schieten in de "veel te hoge prijzen van bestaande aanbieders".

Online meent dat het aanbieden van TV, Internet en Telefonie in pakketvorm cruciaal is voor de toekomst van een modern telecombedrijf. Directeur Maarten Stamrood: "De markt voor mobiele en vaste telefonie is verzadigd. En internet is overal hetzelfde, er is geen onderscheid meer mee te maken. Televisie is hét wapen waar de slag om de klant nu mee beslist wordt."

In Nederland is maar liefst 80% van de kabel in bezit van twee partijen, UPC en Ziggo. Toezichthouder Opta verplichtte hen in 2008 die infrastructuur open te stellen voor derden, om zo de concurrentie te bevorderen. Volgens Online ging dat niet van harte: "Vooral onze advocaten zijn daar beter van geworden", aldus mededirectielid Bart Heinink.

Inmiddels is Online net als concurrent Tele2 in 'vergevorderde gesprekken' met zowel UPC en Ziggo om gebruik te mogen maken van hun kabel. Enig struikelblok is de vergoeding die het bedrijf op de kabelmarkt moet betalen aan omroepen en TV-zenders wier programma's het door gaat geven. Dat is Online een doorn in het oog. In totaal moeten er afspraken gemaakt worden met 600 zendgemachtigden.

Naast Online aast ook Tele2 op toetreding. Dat bedrijf denkt over enkele weken de eerste klanten te kunnen bedienen. Online, met momenteel 300.000 huishoudens als klant, verwacht ruim voor sinterklaas drie-in-éénpakketten in de markt te kunnen zetten.