Nederlandse breedbandmarkt groeit 2 procent

De Nederlandse markt voor breedbandinternet zag het afgelopen kwartaal een stijging van 2 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van Telecompaper naar de Nederlandse markt voor breedbandinternet.

De breedbandpenetratie per huishouden in Nederland was eind maart 77,1 procent. Volgens Telecompaper analist Kamiel Albrecht 'nadert de Nederlandse breedbandmarkt een verzadigingspunt'. "De markt zal ongeveer 2 procent per kwartaal groeien in 2008 om uiteindelijk 6 miljoen aansluitingen te bereiken in 2009."

Kabelbedrijf Ziggo, ontstaan door een fusie uit @Home, Casema en Multikabel, mocht 30.000 nieuwe klanten verwelkomen in het eerste kwartaal van dit jaar. Eind maart stond bij deze provider het aantal breedbandgebruikers op 1,24 miljoen. Internetprovider Het Net had rond diezelfde tijd 659.000 ADSL-gebruikers nadat er in de afgelopen drie maanden 16.000 klanten aan hun bestand waren toegevoegd.

UPC zag een daling in de groei, maar mocht toch nog 10.800 klanten inschrijven in het afgelopen kwartaal. Met 650.300 breedbandgebruikers op 31 maart kent deze internetprovider nog altijd meer klanten dan provider Planet, die nu slechts 558.000 gebruikers kent. Vergeleken met eind vorig jaar verloor Planet 14.000 klanten. Internet van KPN daarentegen versterkte het aantal gebruikers met 19.000 en eindigde met een klantenbestand van 554.000 ADSL-gebruikers.

Bron: Telecompaper, 51.413 keer gelezen