Minder nieuwe abonnees voor Netflix

Minder nieuwe abonnees voor Netflix

Door de coronacrisis zagen vrijwel alle streamingdiensten het aantal abonnees in het eerste en tweede kwartaal van dit jaar fors stijgen. Door die extreme groei in de eerste helft van dit jaar vielen de groeicijfers in het derde kwartaal voor Netflix wat tegen. Dit blijkt uit de door Netflix gepresenteerde resultaten over het derde kwartaal van 2020.

Eerst maar even de 'kille' cijfers. In het derde kwartaal mocht Netflix wereldwijd 2,2 miljoen nieuwe abonnees verwelkomen. Een stijging van iets meer dan 1 procent. Het totale aantal abonnees is daarmee op 195 miljoen aanbeland. Ter vergelijking, in de eerste twee kwartalen van dit jaar kreeg Netflix er bijna 27 miljoen nieuwe abonnees bij. Ondanks de vertragende groei in het aantal nieuwe abonnees steeg de omzet in het derde kwartaal meer dan verwacht; met bijna 23 procent naar 6,4 miljard dollar.

Invloed coronacrisis
Volgens Netflix is het lagere aantal nieuwe abonnees in het derde kwartaal vooral te wijten aan het feit dat het effect van de coronacrisis uitgewerkt raakt. Begin dit jaar, toen tussen eind februari en begin mei tientallen landen wekenlange lockdowns afkondigden, kwamen veel mensen noodgedwongen thuis te zitten. Restaurants en cafés gingen op slot, vakanties werden afgelast en in sommige landen mocht men alleen nog onder strenge voorwaarden naar buiten.
Mensen gingen op zoek naar andere manieren om de tijd door te brengen. Het huis opruimen en klussen werden razend populair, maar ook de streaming video-diensten profiteerden van de beperkingen. Vele miljoenen mensen besloten een abonnement te nemen op Netflix, Disney+, Pathé Thuis of een andere VOD-streamingdienst. Overigens had de groei van het aantal abonnees geen effecten op de populariteit van bingewatchen.

Gaat de groei weer aantrekken?
Helaas is het inmiddels pijnlijk duidelijk dat de tweede besmettingsgolf van coronavirus begonnen is. En het ziet er op dit moment ook niet naar uit dat het virus snel verslagen gaat worden. De vraag is dan gerechtvaardigd of de groei van het aantal nieuwe abonnees van VOD-diensten dan ook weer aan zal trekken.

Netflix verwacht zelf voor het lopende (vierde) kwartaal dat de dienst een kleine 7 miljoen nieuwe abonnees mag verwelkomen. Vergeleken met de groei tijdens de eerste golf van de coronacrisis is dat nog altijd een stuk lager, maar wel ruim drie keer meer dan de groei in het derde kwartaal. Nu is de zomerperiode, die grotendeels in het derde kwartaal valt, van nature de minst goede periode voor aanbieders van VOD-diensten.
Netflix gaat zelf dus niet meer uit van een explosieve groei van het aantal abonnees. De vraag is wel of ze bij de verwachtingen van het vierde kwartaal al rekening gehouden hebben met de tweede coronagolf en het groeiende aantal landen die weer nadenken over een nieuwe lockdown, avondklok of andere beperkingen.

Wat in ieder geval een rol zal spelen is het feit dat de meeste mensen die van plan waren een Netflix of ander VOD-dienst abonnement te nemen, dat in de eerste twee kwartalen van dit jaar gedaan zullen hebben. In dat opzicht zal de groei van het aantal nieuwe abonnees tijdens de tweede coronagolf waarschijnlijk lager uitvallen.

door 2.763 keer gelezen