Bij de keuze voor een vast internetabonnement zijn de betrouwbaarheid van de dienstverlening en lage maandelijks kosten van het abonnement de belangrijkste beslissingsfactoren. Andere aspecten die meegewogen worden, zoals het kunnen combineren van verschillende diensten, spelen een minder grote rol.
Uit onderzoek binnen het Consumer Insights panel van Telecompaper is gebleken dat bijna twee derde (63%) van de Nederlandse consumenten de betrouwbaarheid van de internetverbinding het zwaarst meeweegt bij de keuze voor een bepaalde provider. Een jaar geleden lag dat percentage nog op 57 procent.
Het op één na belangrijkste criterium zijn de kosten van de internetverbinding. Ruim de helft van de consumenten (51%) zegt dat een lage abonnementsprijs voor hen het belangrijkste criterium is om voor een bepaalde internetprovider en abonnement te kiezen. Dat aantal is onveranderd vergeleken met een jaar geleden.
Invloed coronacrisis
Ruim een derde van de consumenten (37%) laat de keuze voor een internetprovider en abonnement ook afhangen van de mogelijkheid om het abonnement te koppelen met interactieve tv-diensten. Dat is een stijging van vier procentpunten ten opzichte van april 2019. Omdat het onderzoek ook dit jaar in april uitgevoerd is, heeft die stijging mogelijk te maken met de coronacrisis. Mensen moesten, noodgedwongen, meer tijd thuis doorbrengen. Tijdens de coronacrisis hebben streaming VOD-providers zoals Netflix, Amazon Prime en Disney+ ook fors meer abonnees kunnen verwelkomen.
De optie om bij één provider zowel de internettoegang, vast bellen en tv af te kunnen nemen, via een zogenoemd triple play of alles-in-1 abonnement, is voor iets minder dan een derde (29%) van de consumenten de belangrijkste beslissingsfactor. Kijkend naar de afgelopen zeven jaar dan valt op dat het belang hiervan nogal schommelt, tussen de 26 en 33 procent. Dat kan mogelijk te maken hebben met aanbiedingen of andere acties waardoor consumenten al dan niet vaker tot het afsluiten van een triple play abonnement verleid worden.
Downloadsnelheid belangrijk voor mannen
Enkele jaren geleden werd de keuze voor een internetprovider vooral ook bepaald door de aangeboden downloadsnelheid. Nu vrijwel alle aanbieders verbindingen leveren met een downloadsnelheid van 100 Mb of meer is dat criterium minder belangrijk geworden. De uploadsnelheid van een verbinding is daarentegen wel steeds belangrijker geworden. Bij kabel- en DSL abonnementen zoals van Ziggo en diverse DSL aanbieders bedraagt de uploadsnelheid van de meeste abonnementen ongeveer 10 procent van de maximale downloadsnelheid. Glasvezelproviders zoals bieden vaak internetverbindingen aan waarbij de upload- en downloadsnelheid gelijk zijn.
Als het gaat om de maximale downloadsnelheid dan blijkt uit het onderzoek dat mannen daar meer waarde aan hechten dan vrouwen. Bijna een derde (29%) van de mannen zegt dat het belangrijk is dat de internetverbinding een minimale download snelheid van 100 Mb biedt, tegen 15 procent van de vrouwen. Ruim een vijfde (21%) van de mannen vinden het belangrijk dat de internetverbinding minimaal 500 Mb download biedt. Bij de vrouwen is dit 16 procent.
Imago provider belangrijker
De afgelopen jaren is het imago van een provider een steeds belangrijkere rol gaan spelen bij de keuze voor een internetabonnement. Was dat in 2018 nog voor 14 procent van de consumenten het belangrijkste criterium, nu is dat bijna een op de vijf (19%).
Het aanbieden van Wifi Hotspots wordt daarentegen een steeds minder belangrijke beslissingsfactor. Slechts 6 procent van alle consumenten weegt dat mee bij hun beslissing. Twee jaar geleden was dat nog bijna het dubbele (11%). Met de komst van landelijke 4G dekking en mobiele abonnementen met vele gigabytes data neemt het belang om buitenshuis van Wifi gebruik te kunnen maken al jaren gestaag af. Een bescheiden uitzondering daarop vormen de consumenten die voor Ziggo kiezen. Van hen zegt 9 procent dat het aanbieden van Wifi-spots de belangrijkste reden was om voor deze provider te kiezen.
Providerkeuze
In het onderzoek heeft Telecompaper ook gekeken naar de belangrijkste redenen waarom consumenten specifiek voor een van de drie grote providers, KPN, Ziggo en T-Mobile, kiezen. Daarbij valt op dat T-Mobile het duidelijk moet hebben van haar voordelige tarieven. Driekwart (75%) van de klanten van die provider zeggen dat ze die keuze op basis van de prijs gemaakt hebben. Bij KPN en Ziggo is dat een stuk lager, respectievelijk 43 en 47 procent.
Van de KPN-klanten geeft ruim meer dan de helft (57%) aan dat ze voor deze provider gekozen hebben vanwege interactieve tv. Bij Ziggo en T-Mobile geldt dat voor respectievelijk 26 en 28 procent van de klanten.