Werk aan de winkel voor Viaplay

Werk aan de winkel voor Viaplay

Het is zover, komend weekend begint het nieuwe Formule 1 seizoen. Voor het eerst verdedigt een Nederlander, ‘onze Max’, de wereldtitel. En voor het het eerst zijn de uitzendrechten in handen van een streaming video betaalzender: Viaplay. Na zes jaar zijn de trainingen en races – op enkele uitzonderingen na – niet meer live te volgen bij Ziggo.

Het was nota bene Ziggo’s moederbedrijf, Liberty Global die de ‘strijd’ om de uitzendrechten van het Scandinavische NENT verloor. Inmiddels kan iedereen die de verrichtingen van Max Verstappen live wil volgen daarvoor een abonnement op Viaplay afsluiten. Dat kan zowel rechtstreeks bij de streamingdienst als bij de bekende tv-providers zoals Ziggo, KPN, T-Mobile, DELTA, Caiway, etc.

Geen vlekkeloze start
Op 1 maart startte Viaplay met uitzenden. Dat ging niet bepaald meteen van een leien dak. Met name tijdens de live uitzendingen van de Formule 1 wintertesten in Bahrein regende het op fora en in de diverse sociale mediakanalen klachten over de kwaliteit van de uitzendingen. Die varieerden van haperende streams met ‘stotterend’ beeld en geluid tot abonnees die helemaal geen toegang tot de uitzendingen konden krijgen. Andere klachten betroffen onder andere het niet synchroon lopen van beeld en geluid, crashende of vastlopende streams en ook de app deed het bij lange na niet altijd naar behoren.

Waar ook heel erg veel over geklaagd werd, was de kwaliteit van het beeld zelf. Dat had volgens sommige kijkers meer weg van dat van een ouderwetse VHS-videoband. Viaplay had overigens voorafgaand aan de start van de uitzendingen wel al gewaarschuwd voor het feit dat de beeldkwaliteit niet direct optimaal zou zijn. Echter, in de praktijk bleken de problemen veel groter dan iedereen, en ongetwijfeld ook Viaplay zelf, verwacht had.

Zoveel klachten zijn op z’n minst bijzonder te noemen. Het is immers niet alsof Viaplay een nieuwe speler is, of de eerste internet streaming video dienst, die in Nederland gelanceerd wordt.

Werk aan de winkel
Maar goed, net als bij de Formule 1 zelf ging het afgelopen weekend alleen nog om tests. Die verlopen nu eenmaal niet altijd zoals gepland. Toch zal Viaplay flink aan de bak moeten, want het eerste raceweekend staat letterlijk voor de deur. Vandaag staan de eerste vrije trainingen gepland. Mocht Viaplay haar zaken dan nog steeds niet op orde hebben, dan zullen de eerste abonnees ongetwijfeld al op zoek gaan naar alternatieven. Die zijn er niet in overvloed, maar ze zijn er wel.

De officiële app van de FIA, F1 TV Pro, is al enkele jaren een prima en relatief voordelig alternatief. Tot vorig jaar was in de app, tijdens trainingen, kwalificatie en races, ook het Nederlandse commentaar van Ziggo te horen. Dat is dit jaar verleden tijd. Niet alleen omdat Ziggo de Formule 1 rechten niet meer heeft, maar ook omdat Viaplay vooralsnog niet meewerkt aan het doorschaken van hun commentaar naar de F1 TV Pro app. Viaplay wil uiteraard liever zelf F1-abonnementen verkopen. Dan zullen ze, zoals gezegd, er ook voor moeten zorgen dat de kwaliteit van de dienst bij de échte start van het Formule 1 seizoen, op peil is.