Een op de vier Nederlanders overweegt overstap

Bijna een op de vier Nederlanders overweegt om over te stappen naar een andere internetaanbieder. Belangrijke redenen hiervoor zijn de hoge abonnementskosten en de snelheid van de internetverbinding. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Telfort .

Dat een overstap door ruim driekwart van de Nederlanders niet wordt overwogen, komt omdat de meeste mensen tevreden zijn met hun provider en opzien tegen het 'gedoe' dat bij deze verandering komt kijken. Ook de angst om enige tijd zonder internet te zitten is een belemmering. Het feit dat per januari 2009 veel gemakkelijker gewisseld kan worden tussen internetproviders is slechts bij een derde van alle huishoudens bekend.

Geen overstapdrempels
Sinds begin van dit jaar kan een nieuwe internetprovider de overstap van een klant volledig verzorgen, ook als het contract gebundeld is met telefoniediensten. Het wisselen van internetaanbieder wordt daarmee gemakkelijker. Ruud Groeliken, Directeur Marketing Telfort Internet, legt uit: "De bekendheid met het wegvallen van de overstapdrempels is nog gering. Internet is onmisbaar geworden voor mensen, bij een verandering van internetaanbieder zijn veel mensen bang dat ze enige tijd zonder internet zullen komen te zitten. Doordat wij dit nu voor de consument gaan regelen, verwachten wij dat meer mensen over de streep worden getrokken." Dit wordt bevestigd door de consument. Een zeer ruime meerderheid zou in de nieuwe situatie de aanbieder waarschijnlijk (61%) tot zeker (31%) de overstap laten regelen.

Kostenplaatje grootste reden overstap
Veel Nederlandse huishoudens blijken op te hikken tegen de kosten van hun internetabonnement. Bijna twee op de drie Nederlanders zou overstappen, wanneer ze een goedkoper aanbod kunnen krijgen. Bij een besparing van 11 tot 15 Euro per maand zou ruim tweederde van de huishoudens overstappen. "Wij zien dat consumenten vooral op zoek zijn naar een goede prijs" aldus Ruud Groeliken. "In deze tijden is het logisch dat mensen de rekenmachine erbij gaan pakken om te kijken waar ze op kunnen besparen. Nu de overstapdrempels wegvallen, denken wij dat meer mensen om zich heen gaan kijken naar andere internetaanbieders. Wij spelen hierop in door een goede basiskwaliteit te bieden, tegen een scherpe prijs." Naast het kostenplaatje spelen de mate van tevredenheid met de huidige aanbieder (53%) en de snelheid van de verbinding (45%) een rol.

Bron: Telfort, 63.678 keer gelezen