Nog nauwelijks groei in aantal breedbandaansluitingen

De Nederlandse markt voor breedband is in het tweede kwartaal met slechts 0,2 procent gegroeid tot 6,147 miljoen aansluitingen, blijkt uit het Telecompaper kwartaalrapport met de jongste cijfers over de breedbandmarkt.

In het tweede kwartaal van 2010 kwamen er netto 15.000 aansluitingen bij, het kleinste aantal sinds het begin van de meetreeks in 2005. Het aantal DSL aansluitingen daalde met 60.600 aansluitingen tot in totaal 3,456 miljoen op 30 juni 2010. Kabel groeide met 44.600 aansluitingen tot 2,45 miljoen. Het aantal klanten met een glasvezel (FttH) abonnement is 220.000, inclusief de 26.000 klanten van KPN. Daarnaast heeft KPN 16.000 VDSL (Fiber to the Curb) klanten.

Alles bij elkaar groeide de penetratie tot 83,6 aansluitingen per 100 huishoudens, een groei van 1,9 procentpunt in een jaar tijd. KPN is de grootste aanbieder met 29,7 procent marktaandeel, gevolgd door Ziggo met 24,3 procent, UPC met 12,9 procent en Tele2 met 6,8 procent.

Voor het hele jaar verwacht Telecompaper een groei van 3,0 tot 3,5 procent ten opzichte van 2009. De groei zit bij kabel en glasvezel. DSL blijft terrein verliezen, ondanks de VDSL-strategie van KPN, Tele2 en Online.

door Bron: Telecompaper, 48.641 keer gelezen