KPN verliest marktaandeel ten gunste van kabelaars

Telecomprovider KPN heeft in het derde kwartaal van 2014 haar marktaandeel zien dalen ten opzichte van het tweede kwartaal. KPN heeft momenteel, inclusief dochterbedrijven XS4ALL en Telfort een marktaandeel van 39,8 procent. Een kwartaal eerder was dit percentage nog 40,2 procent.

De kabelaars UPC en Ziggo zien juist een stijging van het marktaandeel. UPC is gestegen naar 16,1 procent en Ziggo is gestegen naar 28,1 procent. Een kwartaal eerder waren deze percentages respectievelijk 16 en 27,8 procent.

De breedbandpenetratie in Nederland is gestegen naar 90 procent en het aantal breedbandabonnementen is ook gestegen met 0,5 procent naar 6,86 miljoen aansluitingen.
Het aantal kabelaansluitingen zag een lichte groei van 0,9 procent, wat betekent dat er momenteel 3,2 miljoen aansluitingen zijn. Het aantal DSL-aansluitingen neemt daarentegen af. In de periode juli, augustus en september daalde het aantal aansluitingen met 1 procent naar 2,95 miljoen.
Het aantal glasvezelaansluitingen zag een sterke stijging, het aantal aansluitingen is gegroeid van 9,6 procent naar een 10,5 procent marktaandeel.

door 17.429 keer gelezen