Glasvezel wint marktaandeel

De breedbandmarkt in Nederland is wederom gegroeid, glasvezel groeit hierbij het hardst. Het gaat om een groei van 0,6 procent in het eerste kwartaal van 2014 ten opzichte van het vierde kwartaal van 2013. Door deze groei is het aantal breedbandaansluitingen op 6,79 miljoen uitgekomen.

Het aantal DSL aansluitingen is gedaald met 1,2 procent naar iets meer dan 3 miljoen, terwijl het aantal kabelaansluitingen met 1,6 procent is gestegen naar 3,13 miljoen. Glasvezel is de grootste groeier met 4 procent naar iets meer dan 650.000 aansluitingen.
Glasvezel heeft nu een marktaandeel van 9,6 procent.

Telecomprovider KPN (inclusief Telfort en XS4ALL) is met 40,2 procent nog altijd de grootste aanbieder van breedband in Nederland. De kabelaars Ziggo en UPC hebben respectievelijk 27,8 procent en 16 procent marktaandeel.