Eerlijkheid over snelheden op Breedbandwinkel

Sinds 2013 is de Gedragscode Transparantie Internetsnelheden van kracht waardoor providers hun klanten vooraf moeten informeren over de werkelijk te behalen internetsnelheid. Volgens Breedbandwinkel worden consumenten echter nog steeds niet voldoende geïnformeerd.

In 2013 was Breedbandwinkel de eerste vergelijkingssite die begon met het tonen van de te verwachten snelheid. Echter werd standaard nog de maximale snelheid getoond.
Per vandaag toont Breedbandwinkel standaard alleen nog de te verwachten snelheid wanneer de bezoeker een postcodecheck heeft gedaan. Hiermee wil Breedbandwinkel haar bezoekers beter en eerlijker informeren.

Peter van Wezel, directeur van Breedbandwinkel geeft aan dat veel consumenten nog steeds niet goed genoeg worden geïnformeerd over de te verwachten snelheid op hun adres: "We zijn nu drie jaar verder, maar op de websites van providers is het vaak nog flink zoeken welke snelheid je mag verwachten. Bij andere vergelijkingssites is het vaak helemaal niet zichtbaar. Wij kiezen nu voor transparantie en eerlijkheid richting de consument."

De oorzaak van de in werkelijkheid lagere snelheden ligt in het geval van ADSL en VDSL in de afstand tot de wijkcentrale of straatkast. Afgelopen periode heeft KPN vele verbeteringen doorgevoerd in haar VDSL netwerk, waardoor veel huishoudens nu hogere snelheden kunnen behalen over dit netwerk.
Kabel- en glasvezelinternet hebben nauwelijks last van snelheidsverlies tot aan de woning. De kwaliteit van bekabeling binnenshuis en het gebruik van een draadloos netwerk blijven altijd een belangrijke oorzaak van traag internet.