Breedbandmarkt groeit 10,8 procent in 2007

De gehele breedband markt is gedurende 2007 met bijna 11 procent gegroeid tot 5,59 miljoen breedbandaansluitingen op 31 december 2007. Gedurende het vierde kwartaal groeide de Nederlandse breedbandmarkt met 159.200 aansluitingen. Dit blijkt uit de kwartaal update over de Nederlandse breedbandmarkt van Telecompaper.

Voor het eerst sinds 2002 hebben de Nederlandse kabelaars meer breedband klanten kunnen winnen dan ADSL providers.
Gedurende het vierde kwartaal van 2007 verkochten de kabelaars twee keer zoveel breedband aansluitingen dan de ADSL providers in Nederland.
Telecompaper verwacht dat de groei gaat afnemen tot ongeveer 7 procent gedurende 2008, waardoor de Nederlandse breedbandmarkt de mijlpaal van 6 miljoen aansluitingen wellicht voor het einde van 2008 bereikt.

De breedband penetratie (ADSL & Kabel) per huishoudens groeide naar 77,7 procent aan het einde van 2007 en met glasvezel-aansluitingen erbij is de breedbandpenetratie 79 procent.

@Home, Casema en Multikabel
Zesko (@Home, Casema en Multikabel) rapporteerde een groei van 93 duizend nieuwe breedband klanten gedurende het laatste kwartaal van 2007 om het jaar te eindigen met 1,268 miljoen klanten.

Het Net
De een na grootste breedband aanbieder Het Net won 14.000 DSL klanten in het vierde kwartaal en bereikte daarmee het totaal van 643.000 klanten aan het einde van jaar.

UPC
Nummer drie UPC komt steeds dichterbij met 15.800 nieuwe breedband klanten in het vierde kwartaal en een totaal van 640.300 op 31 december 2007.

Tele2
De grootste groei onder ADSL providers werd gerapporteerd door Tele2 dat 22 duizend nieuwe klanten won en daarmee als vijfde ADSL provider en zevende breedband aanbieder de 300.000 mijlpaal behaalde. Tele2 had 303.000 ADSL klanten op 31 december 2007.