Oxxio stopt met internet, tv en bellen

Oxxio stopt met internet, tv en bellen

Ooit betrad Oxxio de Nederlandse markt als een prijsvechtende energieleverancier. In de jaren daarna werden diverse nieuwe producten toegevoegd en konden consumenten er ook terecht voor internet, tv en bellen. Daar komt nu verandering in. Op 1 juni stopt Oxxio met het aanbieden van deze abonnementen om 'terug te gaan naar de basis': Energie.

Oxxio noemt de organisatorische veranderingen als voornaamste reden om te stoppen met het aanbieden van abonnementen voor internet, tv en bellen. Hiervoor moest de energieleverancier namelijk een andere klantbenadering ontwikkelen. Hierdoor kon Oxxio weliswaar een totaalpakket met diensten leveren, maar de aanpassingen wogen blijkbaar niet op tegen de opbrengsten. Daarom is nu besloten de focus weer volledig op energie te leggen.

Oxxio is per per direct gestopt met het aanbieden van abonnementen voor internet, tv en bellen en neemt voor deze diensten dus geen nieuwe klanten meer aan. Voor klanten die de afgelopen periode een Oxxio internet, tv en bellen abonnement afgesloten hebben, en bij wie een installatie gepland staat, verandert er niets. Geplande installaties gaan door, evenals het aansluiten van nieuwe abonnementen die voor 13 april afgesloten zijn.

Klanten gaan over naar KPN
Voor het aanbieden van internet, tv en bellen abonnementen had Oxxio afspraken gemaakt met KPN. Feitelijk bood Oxxio, onder haar eigen naam, dus KPN-abonnementen aan. Dat verklaart ook de aankondiging dat alle internet, tv en bellen klanten van de energieleverancier automatisch overgezet worden naar KPN. Klanten merken daar in de praktijk niets van. De overname van de contracten door KPN heeft ook geen gevolgen voor tarieven en abonnementskosten. Die blijven ongewijzigd.

In eerste instantie, per 1 juni, worden de Oxxio internet, tv en bellen abonnementen alleen administratief overgenomen door KPN. Dit betekent dat voor alle klanten vanaf die datum de voorwaarden en privacy-policy van KPN gelden. De klantenservice en technische helpdesk worden ook na 1 juni nog enkele maanden door Oxxio verzorgd.

Na de zomer, de exacte datum is nog niet bekend, zal KPN de volledige dienstverlening overnemen. Vanaf dat moment kunnen internet, bellen en tv klanten van Oxxio voor (administratieve) vragen en (technische) hulp alleen nog bij KPN terecht.

Klantvoordeel en opzeggen
Voor klanten van Oxxio die profiteren van klantvoordeel door internet en energie te combineren, is het goed om te weten dat het energiecontract los staat van de andere diensten. De extra korting wordt per 1 juni vast onderdeel van het internet, tv en bellen abonnement.

Klanten die naar aanleiding van de aangekondigde wijziging het contract met Oxxio willen opzeggen moeten rekening houden met het feit dat de contractvoorwaarden van lopende overeenkomsten niet veranderen. Het is dus niet mogelijk om een nog lopend jaarcontract – dat na 1 juni nog doorloopt – kosteloos op te zeggen, alleen omdat Oxxio een deel van haar dienstverlening aan KPN overdraagt.

Oxxio heeft op haar klantenservicepagina een dertigtal veelgestelde vragen en antwoorden met betrekking tot het besluit om te stoppen met internet, bellen en tv gepubliceerd.