Omroepen verliezen kijkers aan internet

Televisiezenders in heel Europa verliezen kijkers omdat consumenten steeds vaker de avonduren op internet doorbrengen.

Meer dan de helft, 56 procent, van de internetgebruikers zegt minder televisie te kijken ten gunste van het aantal uren dat ze op internet doorbrengen. Met name de toegang tot breedbandinternet, ADSL of kabel, blijkt daarbij bepalend te zijn. Dat blijkt uit een steekproef van het Engelse onderzoeksbureau Strategy Analytics.

Omroepen kunnen niet meer volstaan met enkel televisieuitzendingen online te zetten. De onderzoeker meent dat speciaal voor het internet ontwikkelde interactieve programma's weglopende TV-kijkers binnen het omroepbereik kunnen houden. Analist David Mercer noemt spelletjes en toepassingen van interactieve televisie als voorbeeld.

Nederlandse publieke omroepen bieden op hun websites reeds extra toepassingen als spelletjes voor kinderen en volwassenen. Deze siteonderdelen zijn veelal verlengstukken van bestaandeTV-programma's.

door Bron: Planet, 47.390 keer gelezen