Kabelaars verliezen marktaandeel op tv markt

In het derde kwartaal van 2014 is het marktaandeel van kabelaars Ziggo en UPC in aantal televisieaansluitingen onder de 60 procent gezakt. Digitale televisie via ADSL en VDSL heeft nu een marktaandeel van 14 procent. Glasvezel is gegroeid tot bijna 10 procent.

De gehele tv markt zag een lichte groei. Momenteel zijn er 7,74 miljoen aansluitingen. Ruim 88 procent van de aansluitingen betreft een digitale tv aansluiting.
Kabelaar Ziggo is nog steeds de grootste aanbieder op de totale markt. Hierbij zijn zowel de analoge als digitale tv aansluitingen meegenomen. De kabelaar heeft meer dan een derde marktaandeel. Telecomprovider KPN (inclusief dochterbedrijven XS4ALL en Telfort) heeft een marktaandeel van 29 procent. Kabelaar UPC zag zijn marktaandeel op 16 procent eindigen in het derde kwartaal.