Groei digitale TV en alles-in-1

Telecomwaakhond OPTA meldt in haar Structurele Marktmonitor 2011 dat momenteel 72% van alle Nederlanders digitale TV kijkt. In dit onderzoek wordt de marktsituatie gemeten omtrent mobiele en vaste telefonie, breedbandinternet, televisie en alles-in-1 aanbiedingen. Zo blijkt dat abonnementen met internet, TV en bellen samen steeds populairder worden. Al meer dan 2,5 miljoen huishoudens hebben een 3-in-1 bundel.

Dit ondanks het feit dat toch nog altijd 45% van alle huishoudens analoge telefonie gebruikt. Op zich is het een logische ontwikkeling dat mensen die overstappen op bijvoorbeeld Interactieve TV meteen ook willen profiteren van een goedkoper en overzichtelijk alles-in-1 abonnement.

Marktleider op het gebied van digitale TV is kabel provider Ziggo, gevolgd door aanbieders UPC en KPN (met Interactieve TV en Digitenne). Nieuwe aanbieders van alles-in-1 pakketten zijn T-Mobile en CanalDigitaal. Mobiele telefonie aanbieder T-Mobile nam onlangs internet provider Online over en CanalDigitaal levert tegenwoordig een totaalpakket met satelliet TV en internet plus bellen via een vaste 'white-label' ADSL aansluiting. Ook mobiele telefonie provider Vodafone levert sinds kort vast internet via ADSL en VDSL en zal naar verwachting binnenkort toetreden op de markt van 3-in-1 en 4-in-1 pakketten met ook nog mobiel internet.

Het totale aantal breedband abonnementen is nog altijd stijgende, ondanks de absolute afname van het aantal DSL abonnementen. De groei komt vooral ten gunste aan kabel internet (+ 4 procent). Glasvezel heeft nog een bescheiden marktaandeel, maar de groei in dit segment is wel het grootst (+ 17 procent), aldus de OPTA.
Het toenemende aantal spelers op de markt is een goede zaak, is de mening van Breedbandwinkel.nl. "Meer concurrentie leidt tot lagere prijzen en meer gebruiksvriendelijke toepassingen. Dit kunnen bijvoorbeeld handige services zijn zoals interactieve TV op de computer of laptop (Live TV), internet op de TV (Smart TV) en een groter aanbod aan Video on Demand of HDTV. Alles-in-1 pakketten vergelijken op tarieven, aanbiedingen en uitgebreide specificaties levert de consument vaak een flinke prijs besparing op", aldus Breedbandwinkel.nl.