Consumentenbond: Breedbandinternet wint terrein

Uit het onderzoek naar interproviders, dat deze maand in de Consumentengids is verschenen, blijkt dat ADSL en kabelinternet het langzamerhand winnen van de traditionele inbelabonnementen. De kosten van deze mogelijkheden voor breedbandinternet dalen flink, terwijl de snelheid stijgt. Voor vrijwel ieder type internetgebruiker blijkt Demon de voordeligste aanbieder. De service van de helpdesks vraagt bij vrijwel alle providers nog wel om aanzienlijke verbetering. Behalve oplopende wachttijden, blijkt ook lang niet iedere helpdeskmedewerker even deskundig.

Recente prijsdalingen, als gevolg van een ware prijzenslag tussen de providers, zorgen ervoor dat ook de minder fanatieke internetter over kan stappen naar breedbandinternet. Met de goedkoopste abonnementen is een overstap al aantrekkelijk bij zo'n 40 minuten surfen per dag, oftewel 20 uur per maand. Veel aanbiedingen zijn vaak tijdelijk en kennen bovendien vaak een datalimiet. Positieve uitzondering hierop is Demon die regulier relatief goedkope én snelle abonnementen aanbiedt.
Eenmaal een keuze gemaakt voor een provider, blijkt het contact met de bedrijven een lastige zaak. De gemiddelde wachttijd bij de verschillende helpdesks bedraagt 5 minuten en de deskundigheid laat vaak te wensen over. De helpdesks van Chello en @Home bleken hierbij het minst consumentvriendelijk. Zo liep de wachttijd bij deze aanbieders maar liefst op tot 8 minuten.