T-Mobile gaat glasvezel leveren via Glaspoort

T-Mobile gaat glasvezel leveren via Glaspoort

T-Mobile heeft de bereikbaarheid van haar glasvezel dienstverlening deze week in één klap uitgebreid met meer dan 310.000 adressen. Nadat de provider eerder al een overeenkomst sloot met DELTA Fiber voor het leveren van glasvezeldiensten op elkaars netwerken, is nu een vergelijkbare deal gesloten met Glaspoort.

Glaspoort is vergeleken met de drie grote glasvezelproviders, KPN, T-Mobile en DELTA, momenteel nog een van de kleinere aanbieders. Op dit moment heeft Glaspoort ruim 310.000 glasvezelaansluitingen gerealiseerd. De glasvezelpartij werd opgericht als een samenwerking tussen APG (als investeerder) en KPN.

Glasvezel toegankelijk voor iedereen
Op termijn wil de netwerkleverancier doorgroeien naar 1,2 miljoen aansluitingen. Glaspoort bouwt een zogenoemd ‘open netwerk’. Dit betekent dat zij haar glasvezelnetwerk openstelt voor de diensten van andere providers. De missie van Glaspoort luidt dan ook ‘glasvezel voor iedereen toegankelijk maken’. Daarbij richt het bedrijf zich met name op de aanleg van glasvezel in kleinere gemeenten en bedrijventerreinen. Gebieden die de grote providers vooralsnog vaak nog links laten liggen. De overeenkomst die nu gesloten is met T-Mobile past dus in de missie van Glaspoort.

Glaspoort houdt zich volledig bezig met het aanleggen van een glasvezelnetwerk. Glaspoort biedt, in tegenstelling tot T-Mobile en de andere twee grote glasvezelexploitanten, zelf geen access en/of tv-diensten aan. “Bij onze gebruikers leefde al langer de wens T-Mobile toe te voegen”, zegt Jan Willem Scheerder, CEO Glaspoort. “Met de overeenkomst met T-Mobile zijn nu de grotere providers bij ons beschikbaar en profiteren gebruikers van ons netwerk van optimale keuzevrijheid.”

“De samenwerking met Glaspoort completeert het geheel aan afspraken die we in het afgelopen jaar met grote aanbieders hebben gemaakt. Met de recente aanvullende afspraken heeft T-Mobile voor de komende jaren duidelijkheid weten te realiseren op wholesaletoegang en koperuitfasering”, voegt Pieter de Klein, Chief Strategy & Transformation Officer van T-Mobile, daaraan toe.