Britten verbieden adverteren ADSL-snelheid

Gezien de variatie in snelheid met ADSL, afhankelijk van de verbinding, verbiedt de Britse toezichthouder reclame met het gebruik van snelheidsclaims. America Online verloor een zaak. AOL mag in Engeland niet langer adverteren met de claim dat ze 1 megabit per seconde snelheid biedt met ADSL. Een klacht over het adverteren hiermee is door de Advertising Standards Authority (ASA), het equivalent van de Reclame Code Commissie in Nederland, toegewezen.

AOL adverteert sinds eind 2003 met een 'Broadband 1Mb' dienst voor 35 pond per maand, omgerekend 54 euro. (In Engeland is ADSL duurder dan hier, hoewel inmiddels die prijs is gedaald naar bijna 30 pond, 46 euro.)

Volgens de ASA kan AOL de 1Mb/s snelheid niet garanderen: die is onder meer afhankelijk van de afstand van de abonnee tot de telefooncentrale. Bovendien daalt de snelheid bij gelijktijdig gebruik van ADSL in dezelfde wijk.

De ASA wees ook op de documentatie van de verkoop van verbindingen door British Telecom (BT), waarvan AOL de lijnen afneemt. BT spreekt van snelheden 'tot 1Mb/s' voor downloaden, met een garantie van 250Kb/s voor de 'upstream', het versturen van data door de abonnee.

Volgens AOL betekent de advertentie dat er snelheden mogelijk zijn van 1Mb/s en biedt een advertentie nimmer een garantie. Dit argument veegde de ASA van tafel.

Wel mag AOL adverteren met de stelling dat de dienst 'tot 1Mb/s' snelheid biedt.

In Nederland is er nog geen zaak hierover aanhangig gemaakt bij de Reclame Code Commissie, maar ADSL-aanbieders en vooral aanbieders van internet via de TV-kabel - waar capaciteitsdeling door abonnees een grotere rol speelt dan bij ADSL - kunnen door een eventuele klacht worden getroffen.

door Bron: Planet, 67.094 keer gelezen