T-Mobile en Ziggo winnen klanten, KPN levert in

T-Mobile en Ziggo winnen klanten, KPN levert in

Deze week presenteerde T-Mobile de resultaten over het vierde kwartaal. Daarmee kunnen we nu een overzicht maken van de ontwikkelingen op de breedbandmarkt en de verhouding tussen de drie grote landelijke aanbieders: Ziggo, KPN en T-Mobile.

In een notendop komt het erop neer dat T-Mobile de meeste nieuwe breedbandinternet abonnees wist te scoren. In het vierde kwartaal alleen al 18.000 en over heel 2019 zo'n 69.000. Ook Ziggo zag het aantal breedband internet abonnees in 2019 stijgen, met 43.000. Bij KPN stapten vorig jaar daarentegen 56.000 breedbandinternet abonnees op.

Qua marktaandeel is Ziggo met ongeveer 3,8 miljoen abonnees nog altijd verreweg de grootste internetprovider van Nederland. KPN blijft ondanks het verlies de nummer twee met iets meer dan 2 miljoen abonnees. T-Mobile heeft er nu 619.000.

Vechten op prijs werkt voor T-Mobile
Een verklaring voor het relatieve succes en de groei van T-Mobile moet vooral gezocht worden in het feit dat de provider zich op de breedband internetmarkt als prijsvechter profileert. Vergelijkbaar met de strategie die T-Mobile twee jaar geleden ook op de mobiele markt introduceerde.
De komst van het T-Mobile Uit & Thuis abonnement is een exponent van die strategie. Klanten kunnen voor het relatief lage tarief van 50,00 euro per maand genieten van het snelst beschikbare internetabonnement, gecombineerd met het Unlimited abonnement voor mobiel met onbeperkt datagebruik.

Ziggo is dan wel geen prijsvechter, maar binnen de samenwerking met Vodafone, onder de VodafoneZiggo vlag, biedt deze provider ook extra's zoals het verdubbelen van mobiele data en/of extra zenderpakketten wanneer klanten kiezen voor een abonnement waarin zowel mobiel als breedbandinternet gecombineerd worden.

Kan KPN met Hussel het tij keren?
Uiteraard laat ook KPN haar klanten profiteren van extra's en andere voordelen wanneer zij vast en mobiel internet combineren. Die waren tot enkele maanden geleden echter minder interessant dan die van de concurrent T-Mobile. In oktober 2019 introduceerde KPN daarom een speciale nieuwe abonnementsvorm: KPN Hussel.

Daarvan lijkt de variant 'Hussel Thuis en Mobiel' nog het meest op T-Mobile's Uit & Thuis. Eén abonnement voor een vaste breedband internetverbinding thuis plus een mobiel abonnement met de optie voor onbeperkte mobiele data. De maandelijkse abonnementskosten van het Hussel abonnement liggen momenteel wel flink boven die van prijsvechter T-Mobile. Het is dus nog maar de vraag of KPN met deze abonnementen het tij in de strijd om de breedbandklant met T-Mobile en Ziggo kan keren.

door 6.705 keer gelezen