T-Mobile blijft als enige breedbandklanten winnen

T-Mobile blijft als enige breedbandklanten winnen

De strijd om de breedbandklant woedt voort in Nederland. Voor het derde opeenvolgende kwartaal zag Ziggo haar klantenbestand krimpen en ook KPN verloor in het eerste kwartaal van dit jaar meer breedbandklanten dan dat de provider erbij kreeg. T-Mobile is van de grote providers de enige waarbij het klantenbestand groeit, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

In het eerste kwartaal van dit jaar kromp het breedband-klantenbestand van Ziggo met 9.200 abonnees. Kijkend naar de afgelopen twaalf maanden, dan zijn de druiven voor Ziggo ook erg zuur. Die provider verloor over deze periode in totaal 43.000 breedbandklanten in de consumentenmarkt. In het zakelijke segment kon Ziggo in die periode ruim 25.000 nieuwe zakelijke klanten verwelkomen. Daardoor bleef het verlies beperkt tot zo’n 17.600 klanten en had Ziggo aan het eind van het eerste kwartaal in totaal 3,35 miljoen klanten.

Ook KPN moest het aan het eind van het eerste kwartaal, ondanks dat de provider 47.000 nieuwe glasvezelklanten mocht verwelkomen, met minder breedbandklanten doen. Door het verlies aan DSL-abonnees en de verdere ontmanteling van Telfort, kromp het breedband-klantenbestand van KPN uiteindelijk met 7.000. Hiermee kwam het verlies van het aantal breedbandabonnees over de afgelopen twaalf maanden uit op 15.000.

T-Mobile doet het nog altijd goed
Bij T-Mobile is het al geruime tijd een heel ander verhaal. Die provider kon in het eerste kwartaal 12.000 nieuwe breedbandklanten aan haar klantenbestand, dat nu 680.000 abonnees telt, toevoegen. En hoewel de groei bij T-Mobile ietwat minder hard gaat dan een half jaar geleden, is het van de grote drie al maanden op rij de enige provider wiens klantenbestand nog altijd groeit.
Zeker nu zowel Ziggo als KPN wat negatief in het nieuws waren wegens prijsverhogingen per 1 juli is de verwachting dat T-Mobile dit kwartaal opnieuw wat klanten weg zal snoepen. T-Mobile heeft voor de periode tot en met 27 juni in ieder geval de aansluitkosten voor nieuwe klanten alvast geschrapt.

Hierbij moet natuurlijk wel aangetekend worden dat T-Mobile als uitdager in de breedbandmarkt nog een lange weg te gaan heeft voordat de provider haar concurrenten ook qua marktaandeel serieus kan bedreigen. Momenteel hebben KPN en Ziggo nog altijd respectievelijk zo’n vier en vijf keer meer breedbandklanten.

door Bron: Telecompaper, 2.860 keer gelezen