Nu ook vrije modemkeuze voor klanten van KPN

Nu ook vrije modemkeuze voor klanten van KPN

Klanten die een internetabonnement van KPN hebben waren altijd verplicht om gebruik te maken van het modem dat de provider in bruikleen meeleverde; de zogenoemde Experia Box. KPN heeft deze verplichte voorwaarde nu gewijzigd. Daardoor is het nu ook mogelijk om een eigen modem te kiezen en aan te sluiten.

Om klanten die daar gebruik van willen maken op weg te helpen heeft de provider een servicepagina gelanceerd. Daar worden alle (technische) voorwaarden uiteengezet en geeft KPN enkele tips voor het aanschaffen en installeren van een eigen modem.

De provider benadrukt dat ook wanneer klanten kiezen voor een eigen modem, de Experia Box altijd meegeleverd wordt. Nieuwe klanten moeten namelijk de Experia Box aansluiten voor de activering van het abonnement. Pas daarna kan het KPN-modem vervangen worden door een eigen modem. Klanten die een eigen modem aanschaffen kunnen geen gebruik maken van de installatiemonteur service van KPN.

Problemen: dan eerst de Experia Box aansluiten
Wanneer klanten problemen ondervinden met de internetverbinding waarvoor de hulp van de KPN Servicedesk nodig is, dan moet het eigen modem eerst vervangen worden door de Experia Box. Dat is volgens KPN nodig om goed onderzoek te kunnen doen naar de oorzaak van de problemen. Bovendien geeft de provider ook aan dat zij niet verantwoordelijk of aansprakelijk zijn voor de werking van een modem dat niet door KPN geleverd is.

Voor klanten die een eigen modem willen gebruiken, maar toch ondersteuning nodig hebben bij de installatie en configuratie kunnen hun abonnement uitbreiden met Tech Desk support van KPN. De kosten daarvoor bedragen 5,00 euro per maand.

Kies het juiste modem
Om ervoor te zorgen dat klanten een modem aanschaffen dat optimaal kan functioneren in combinatie met een KPN-abonnement worden op de servicepagina een aantal tips gegeven. Zo is het raadzaam om een modem te kiezen dat geschikt is voor VVDSL, Bonded (Vectored) VDSL en VPlus. Modems die deze protocollen niet (allemaal) ondersteunen kunnen in de toekomst wellicht niet meer geschikt zijn om een optimale verbinding te garanderen.
De precieze specificatie-eisen van modems kunnen per abonnementstype verschillen. Die kunnen via deze link opgevraagd worden. Log daarvoor in met uw KPN-ID.

Niet alle diensten beschikbaar
Klanten die voor een eigen modem kiezen worden door KPN ook gewezen op het feit dat sommige extra diensten die de provider aanbiedt niet aangeboden worden wanneer u voor een ander, eigen modem kiest. Dat geldt in ieder geval voor FON en Sneller Internet Buitengebied.

Klanten die ook zonder Experia Box alle KPN-diensten willen gebruiken, kunnen via de provider kiezen voor een FRITZ!Box modem. Daarvoor geldt een meerprijs van 7,49 euro per maand. Dat tarief is inclusief toegang tot de service van de Tech Desk.

Uitbreiding diensten
De invoering van keuzevrijheid voor modems is onderdeel van de verdere integratie van XS4ALL in het KPN merk. De provider heeft in dat kader deze week nog enkele vernieuwingen gelanceerd.

Zo wordt de capaciteit van de e-mailboxen voor klanten van 1GB uitgebreid naar 15GB. En om de veiligheid van klanten tijdens het internetten beter te kunnen garanderen heeft KPN het DNSSEC-veiligheidsprotocol ingevoerd. DNSSEC draagt onder andere bij aan het afvangen van nep-websites. Het protocol controleert daarvoor of de website op het bezochte adres daadwerkelijk de juiste is.
De implementatie van DNSSEC en uitbreiding van de e-mailboxen zijn zonder extra kosten toegevoegd aan alle internetabonnementen van consumenten en kleinzakelijke klanten van KPN.

door Bron: KPN, 9.168 keer gelezen