KPN wil marktaandeel terugwinnen

Met nieuwe producten en diensten wil KPN marktaandeel winnen van de kabelexploitanten, maar om een volwaardig alternatief te kunnen worden moet het vaste netwerk worden opgewaardeerd, wat forse investeringen vergt en op termijn honderden banen overbodig maakt.

In een interview met zegt Eelco Blok, sinds 15 april 2004 lid van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor de vaste divisie van KPN, dat het telecomconcern vastbesloten is de omzetdaling van de vaste divisie te stoppen en marktaandeel terug te winnen.
Om het tij te keren wil KPN naast traditionele spraakdiensten en breedbandinternet ook spraakdiensten over internet en televisie gaan aanbieden. "De consument wil bellen, breedbandinternetten en televisiekijken en dat gaan wij allemaal aanbieden", zegt Blok.

KPN heeft met Digitenne, waarin het een belang heeft van 30%, de mogelijkheid om zelf televisie aan te bieden. "Wij zullen over maximaal twee, drie, maanden onder de naam KPN televisie gaan aanbieden", zegt Blok. KPN kan via Digitenne weliswaar zelf televisie aanbieden, maar het bereik van Digitenne is nu nog beperkt tot de Randstad. Pas eind 2007 zal Digitenne landelijke dekking hebben, is de verwachting.
Vanwege het beperkte bereik van Digitenne, en de tegenwerking van de kabelexploitanten, zou KPN ervoor kunnen kiezen het eigen netwerk op te waarderen naar meer capaciteit en snelheid. Het vaste netwerk van KPN is nu namelijk niet geschikt om een kwalitatief volwaardig alternatief te kunnen worden voor televisie via de kabel. Momenteel bekijkt KPN de mogelijkheden voor opwaardering van het netwerk. "In de loop van het vierde kwartaal nemen we daarover een beslissing", zegt Blok.

KPN kan er voor kiezen het huidige ADSL-netwerk op te waarderen naar ADSL 2+, de volgende generatie, zegt Blok. ADSL 2+ heeft echter als nadeel dat het nog niet in staat is om naast spraak en data ook televisie tegelijkertijd aan te bieden. Dat kan wel met VDSL, de opvolger van ADSL 2+.
KPN zou er volgens Blok dan ook voor kunnen kiezen de ADSL 2+ generatie over te slaan en direct over te gaan naar een upgrade van het netwerk naar VDSL. VDSL is de laatste stap tussen DSL en geheel glasvezelnetwerk, aangezien dan alleen nog de laatste meters van de schakelkast in de straat, naar het huis niet van glasvezel zijn.
Als KPN kiest voor opwaarderen naar VDSL, dan moet volgens Blok glasvezelkabel worden aangelegd tussen een groot deel van KPN's 1100 eindcentrales en de kabelverdeelkasten in de straat. Deze kasten moeten bovendien worden voorzien van nieuwe VDSL apparatuur.
Hoeveel KPN zal investeren in de opwaardering van het netwerk wil Blok niet zeggen. "Bij VDSL praat je wel over grote bedragen. Dan zullen de jaarlijkse kapitaalinvesteringen voor de divisie (600 a 650 miljoen euro, red.) moeten worden verhoogd."

Welke beslissing KPN ook zal nemen, het telecombedrijf zal niet het gehele netwerk ineens opwaarderen. "We passen het netwerk voortdurend aan, daar waar het nodig is. Capaciteitsbehoefte en de vraag naar diensten zijn daarbij bepalend."

Naast televisie wil KPN nieuwe breedbandinternetproducten gaan verkopen om klanten weg te halen bij de kabelexploitanten. "Aan het eind van het jaar gaan we Voice over IP aanbieden aan de consument", zegt Blok. Voice over IP, bellen via internetprotocol, wordt al door KPN aan zakelijke klanten aangeboden, net als Voice over DSL, waarmee KPN in juni is begonnen.

KPN wil minimaal 50% van de ADSL-markt in Nederland in handen hebben. Dat marktaandeel is volgens de topman belangrijk omdat hij ervan overtuigd is dat in de toekomst meer en meer spraak via internet zal gaan lopen. KPN doorbrak in het afgelopen kwartaal de grens van 1 miljoen ADSL klanten en volgens de topman is het realistisch dat KPN volgend jaar 50% marktaandeel bereikt.
Voor de groep consumenten die alleen nog maar mobiel wil bellen, volgens KPN bijna 10% van de Nederlandse huishoudens, gaat het telecombedrijf in 2005 ADSL-only aanbieden. Nu is het nog noodzakelijk dat ADSL-klanten ook een vaste telefoonverbinding hebben. Dat is voor veel klanten een reden om voor breedband naar de kabelexploitanten te gaan. "Met deze initiatieven willen we marktaandeel terugwinnen van de kabelbedrijven," zegt Blok.

door Bron: Telegraaf, 57.762 keer gelezen